|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Pozorování žáka v přirozených edukačních podmínkách, identifikačně-diagnostická činnost ve škole. - Možnosti intervence a prevence problémů v školském prostředí. - Výchovné problémy žáka ve škole - analýza a návrhy řešení. - Výchovné problémy žáka v školní družině - analýza návrhy řešení. - Komunikace výchovných problémů rodičům - diskuse. - Návrhy řešení výchovných problémů s rodiči. - Etické normy práce a spolupráce s rodiči při analýze a řešení problémových výchovných situací. - Strategie zvládání disciplíny ve škole v spolupráci s rodiči. - Problémové chování žáka - zátěž pro žáka, učitele i rodiče. - Tresty a odměny a jejich rizika ve výchově v rodině i ve škole. - Školní neúspěšnost a možnosti jejího řešení ve spolupráci s rodiči. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - lhaní a podvody, agresivita. - Analýza a řešení konkrétních výchovných problémů - záškoláctví, krádeže. - Spolupráce s ostatními odborníky při řešení výchovných problémů (psycholog, pediatr, neurolog apod.).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat základní psychologické a pedagogické oblasti |
| popsat základní psychologické a pedagogické oblasti |
| popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
| popsat výchovné problémy žáka ve škole i ve školní družině |
| analyzovat konkrétní výchovné problémy |
| analyzovat konkrétní výchovné problémy |
| definovat problémové chování žáka |
| definovat problémové chování žáka |
| popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
| popsat kompetence učitele při řešení problémového chování žáka ve škole |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations |
| aplikovat efektivní postupy při řešení problémové školní situace school situations |
| navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
| navrhnout postup řešení konkrétního problémového chování žáka |
| použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
| použít znalosti z pedagogických a psychologických disciplín v modelových a konkrétních školských situacích spojených s výchovnými problémy |
| provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů |
| provést analýzu odborného textu zabývajícího s řešení výchovných problémů |
| spolupracovat ve skupině při projektové práci |
| spolupracovat ve skupině při projektové práci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Rozhovor |
| Analýza seminární práce |
| Rozhovor |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Fontana, D. Psychologie v školní praxi. Praha: Portál, 2003.
-
Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy. Brno: MSD, 2005.
-
Kopřiva, P. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006.
-
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál,, 2005.
-
Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
-
Martin, M., & Greenwoodová, C. Jak řešit problémy dětí se školou. Praha: Portál, 1997.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. et al. Metody a postupy poznávání žáka. 2016.
-
Mertin, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
Mertin, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
|