Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, vzájemná participace - vymezení základních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém diskursu. - Specifika školního vzdělávání, cíle, obsah, organizace, úlohy učitelů a rodičů v MŠ a ZŠ. - Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné argumenty. - Polarity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ, úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na MŠ a na začátku povinné školní docházky do ZŠ. - Dítě - žák a jeho pozice v spolupráci MŠ a ZŠ. - Metody a formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Postavení rodičů v spolupráci MŠ a ZŠ. - Strategie spolupráce MŠ a ZŠ s oporou o zahraniční zkušenosti. - Specifické formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
-
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
-
Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
-
Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
|