Předmět: Spolupráce mateřské a základní školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Spolupráce mateřské a základní školy
Kód předmětu USP/Z9SMZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, vzájemná participace - vymezení základních pojmů v pedagogickém, psychologickém a sociologickém diskursu. - Specifika školního vzdělávání, cíle, obsah, organizace, úlohy učitelů a rodičů v MŠ a ZŠ. - Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné argumenty. - Polarity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Plánování a projektování spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ, úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na MŠ a na začátku povinné školní docházky do ZŠ. - Dítě - žák a jeho pozice v spolupráci MŠ a ZŠ. - Metody a formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Postavení rodičů v spolupráci MŠ a ZŠ. - Strategie spolupráce MŠ a ZŠ s oporou o zahraniční zkušenosti. - Specifické formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
základní pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce s jinými subjekty
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Odborné dovednosti
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
  • Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
  • Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
  • Spilková, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR.. Praha: Portál, 2005.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr