Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Tvorba matematických úloh pro žáky primárního vzdělávání. - Tvorba matematických testů pro žáky primárního vzdělávání (podle stanovené specifikace rozvíjení myšlenkových procesů). - Řešení a způsoby hodnocení matematických úloh. - Ukázky matematických úloh a metod jejich řešení v kontextu nadnárodních a národních měření. - Specifika práce s nadanými dětmi v matematice. - Matematické soutěže na 1. stupni ZŠ (celostátní, oblastní), způsoby administrace, specifika pravidel. - Matematická hra. - Typologie didaktických her v matematice a jejich význam pro rozvoj matematických kompetencí žáků primárního vzdělávání. - Tvorba matematických didaktických materiálů. - Kritické hodnocení matematických didaktických materiálů. - Zahraniční vzdělávací projekty v matematice. - Alternativní vzdělávací projekty v matematice. - Užití prostředků ICT ve výuce primární matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky a kritéria jeho hodnocení především z hlediska kvality (matematická odbornost a didaktická korektnost).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti |
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti |
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice |
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice |
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost |
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost |
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice |
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice |
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti |
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení |
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení |
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti |
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti |
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost |
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost |
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků |
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků |
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh |
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza prezentace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Analýza prezentace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK., 2010.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
-
Líška, I., Riečan, B., & Tirpáková, A. An Alternative to Real Number Axioms. Open Acces Journal, 7(3), 1-6.. 2018.
-
Royal, B. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2015.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
|