Předmět: Seminář matematiky k reflexi projektové praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Seminář matematiky k reflexi projektové praxe
Kód předmětu USP/Z9SMA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
- Tvorba matematických úloh pro žáky primárního vzdělávání. - Tvorba matematických testů pro žáky primárního vzdělávání (podle stanovené specifikace rozvíjení myšlenkových procesů). - Řešení a způsoby hodnocení matematických úloh. - Ukázky matematických úloh a metod jejich řešení v kontextu nadnárodních a národních měření. - Specifika práce s nadanými dětmi v matematice. - Matematické soutěže na 1. stupni ZŠ (celostátní, oblastní), způsoby administrace, specifika pravidel. - Matematická hra. - Typologie didaktických her v matematice a jejich význam pro rozvoj matematických kompetencí žáků primárního vzdělávání. - Tvorba matematických didaktických materiálů. - Kritické hodnocení matematických didaktických materiálů. - Zahraniční vzdělávací projekty v matematice. - Alternativní vzdělávací projekty v matematice. - Užití prostředků ICT ve výuce primární matematiky. - Didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky a kritéria jeho hodnocení především z hlediska kvality (matematická odbornost a didaktická korektnost).

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti
Odborné dovednosti
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Didaktický test
Didaktický test
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK., 2010.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
  • Líška, I., Riečan, B., & Tirpáková, A. An Alternative to Real Number Axioms. Open Acces Journal, 7(3), 1-6.. 2018.
  • Royal, B. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2015.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie I - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr