Předmět: Seminář českého jazyka k reflexi projektové praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Seminář českého jazyka k reflexi projektové praxe
Kód předmětu USP/Z9SCJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Tvorba portfolia z praxe k didaktice českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. - Reflexe didaktických strategií realizovaných v průběhu projektové praxe. - Volba témat pro projektovou praxi k oblasti rozvoje poznávání mateřského jazyka. - Volba organizačních forem - od plánu k realizaci a reflexi pohledem budoucího učitele. - Volba výukových metod - od plánu k realizaci a reflexi pohledem budoucího učitele. - Volba organizačních forem - od plánu k realizaci a reflexi pohledem budoucího učitele. - Cíle, kompetence - od plánu k realizaci a reflexi pohledem budoucího učitele. - Reflexe vnímané role učitele v projektové praxi. - Reflexe zapojení žáků podle jejich individuálních možností v projektové praxi. - Reflexe rozvoje klíčových kompetencí žáků v oblasti komunikační výchovy. - Práce s informacemi a textem, možnosti pro projektovou praxi. - Reflexe rozvoje kompetencí učitele na základě realizované projektové praxe. - Reflexe změny pohledu na žáka. - Vnímaná zodpovědnost za dosažené výsledky v projektové praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Sebereflexe
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
komplexně popsat didaktické strategie pro rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání
komplexně popsat didaktické strategie pro rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání
popsat zapojení žáků podle jejich individuálních možností
popsat zapojení žáků podle jejich individuálních možností
popsat rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti jazykové a komunikační výchovy
popsat rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti jazykové a komunikační výchovy
analyzovat kurikulum jazykové a komunikační výchovy napříč stupni vzdělávání
analyzovat kurikulum jazykové a komunikační výchovy napříč stupni vzdělávání
charakterizovat učivo v primárním vzdělávání ve vztahu k prostředkům jazykových forem
charakterizovat učivo v primárním vzdělávání ve vztahu k prostředkům jazykových forem
Odborné dovednosti
vytvořit komplexní portfolio z praxe k didaktice českého jazyka pro 1. stupeň základní školy
vytvořit komplexní portfolio z praxe k didaktice českého jazyka pro 1. stupeň základní školy
zhodnotit vlastní didaktické strategie v rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání
zhodnotit vlastní didaktické strategie v rozvoj jazykové a literární gramotnosti žáků v primárním vzdělávání
zhodnotit vlastní získané kompetence učitele na 1. stupni základní školy
zhodnotit vlastní získané kompetence učitele na 1. stupni základní školy
navrhnout témata pro projektovou praxi k oblasti rozvoje poznávání mateřského jazyka
navrhnout témata pro projektovou praxi k oblasti rozvoje poznávání mateřského jazyka
vytvořit komplexní reflektivní zprávu k realizaci projektové praxe se zaměřením na náměty pro didaktiku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
vytvořit komplexní reflektivní zprávu k realizaci projektové praxe se zaměřením na náměty pro didaktiku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Sebereflexe
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Sebereflexe
Analýza textu
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozhovor
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
  • Doležalová, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech (Vydání druhé). Praha: Portál, 2016.
  • Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno, 2015.
  • Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: Masarykova univerzita., 2006.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
  • Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr