|
Vyučující
|
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Současné pohledy na pracovní proces a jejich psychologické charakteristiky. - Osobnost v pracovním prostředí. - Osobnost a činnosti vedoucího pracovníka. - Emoční inteligence jako základ pro práci s lidmi. - Vedení a uplatňování moci vedoucím pracovníkem. - Hodnocení zaměstnanců. - Sociálně-psychologické aspekty pracovního kolektivu, specifika učitelského kolektivu na základní škole. - Pracovní motivace a její specifika v učitelské profesi. - Pracovní spokojenost a její specifika v učitelské profesi. - Základy koučování. - Teambuilding jako styl práce s lidmi. - Stres v pracovním prostředí. - Proces změny v pracovním prostředí. - Psychologické aspekty výběru pracovníků - základy personalistiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit sociálně-psychologické aspekty pedagogického kolektivu |
| vymezit sociálně-psychologické aspekty pedagogického kolektivu |
| objasnit specifika řízení školy a třídy |
| objasnit specifika řízení školy a třídy |
| popsat základní techniky a přístupy k vedení lidí |
| popsat základní techniky a přístupy k vedení lidí |
| vymezit role vedoucího pracovníka ve škole |
| vymezit role vedoucího pracovníka ve škole |
| popsat pracovní spokojenost a motivace v učitelské profesi |
| popsat pracovní spokojenost a motivace v učitelské profesi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| argumentovat personální aspekty řízení školy a třídy |
| argumentovat personální aspekty řízení školy a třídy |
| diskutovat problematické oblasti vedení lidí v týmu |
| diskutovat problematické oblasti vedení lidí v týmu |
| porozumět významu hodnocení pracovníků |
| porozumět významu hodnocení pracovníků |
| analyzovat současné pohledy na pracovní proces |
| analyzovat současné pohledy na pracovní proces |
| popsat základní psychologické charakteristiky řízení školy a třídy |
| popsat základní psychologické charakteristiky řízení školy a třídy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Arnold, J., Patterson, F., Silvester, J., Robertson, I. T., Cooper, C. L., & Burnes, B., et al. Work psychology: understanding human behaviour in the workplace (Fifth edition). Harlow: Pearson Education Limited, 2010.
-
Arnold, J. Psychologie práce: pro manažery a personalisty.. Brno: Computer Press, 2007.
-
Evangelu, J. E. Rozvoj a motivace zaměstnanců v malé a střední firmě. Ostrava: Key Publishing., 2013.
-
Haberleitner, E., Deistler, E., & Ungvari, R. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. Praha: Grada, 2009.
-
Latham, G. P. Work motivation: history, theory, research, and practice (2nd ed.). Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2012.
-
Mohauptová, E. Týmový koučink. Praha: Portál, 2013.
-
Mohauptová, Eva. Teambuilding : cesta k efektivní spolupráci. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-641-4.
-
Nakonečný, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005.
-
Petrů Puhrová, B. Spolupráce ZŠ a MŠ jako výzva pro rozvoj školy. In: Nové výzvy pro předškolní pedagogiku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.
-
Sliacky, J., & Janíková, M. Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy. Studia sportiva. 7(1), 81-97..
-
Štikar, J. a kol. Psychologie ve světě práce. Praha, Karolinum, 2003.
-
Vránová, Š., & Kubík, J. Motivace učitelů - vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v neřídících pozicích.. Žilina: Georg, 2014.
|