Předmět: Aspekty řízení školy a třídy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Aspekty řízení školy a třídy
Kód předmětu USP/Z9RST
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Současné pohledy na pracovní proces a jejich psychologické charakteristiky. - Osobnost v pracovním prostředí. - Osobnost a činnosti vedoucího pracovníka. - Emoční inteligence jako základ pro práci s lidmi. - Vedení a uplatňování moci vedoucím pracovníkem. - Hodnocení zaměstnanců. - Sociálně-psychologické aspekty pracovního kolektivu, specifika učitelského kolektivu na základní škole. - Pracovní motivace a její specifika v učitelské profesi. - Pracovní spokojenost a její specifika v učitelské profesi. - Základy koučování. - Teambuilding jako styl práce s lidmi. - Stres v pracovním prostředí. - Proces změny v pracovním prostředí. - Psychologické aspekty výběru pracovníků - základy personalistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
sociálně-psychologické aspekty pedagogického kolektivu
sociálně-psychologické aspekty pedagogického kolektivu
specifika řízení školy a třídy
specifika řízení školy a třídy
základní techniky a přístupy k vedení lidí
základní techniky a přístupy k vedení lidí
role vedoucího pracovníka ve škole
role vedoucího pracovníka ve škole
pracovní spokojenost a motivace v učitelské profesi
pracovní spokojenost a motivace v učitelské profesi
Odborné dovednosti
argumentovat personální aspekty řízení školy a třídy
argumentovat personální aspekty řízení školy a třídy
diskutovat problematické oblasti vedení lidí v týmu
diskutovat problematické oblasti vedení lidí v týmu
porozumět významu hodnocení pracovníků
porozumět významu hodnocení pracovníků
analyzovat současné pohledy na pracovní proces
analyzovat současné pohledy na pracovní proces
popsat základní psychologické charakteristiky řízení školy a třídy
popsat základní psychologické charakteristiky řízení školy a třídy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Analýza textu
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozhovor
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Arnold, J., Patterson, F., Silvester, J., Robertson, I. T., Cooper, C. L., & Burnes, B., et al. Work psychology: understanding human behaviour in the workplace (Fifth edition). Harlow: Pearson Education Limited, 2010.
  • Arnold, J. Psychologie práce: pro manažery a personalisty.. Brno: Computer Press, 2007.
  • Evangelu, J. E. Rozvoj a motivace zaměstnanců v malé a střední firmě. Ostrava: Key Publishing., 2013.
  • Haberleitner, E., Deistler, E., & Ungvari, R. Vedení lidí a koučování v každodenní praxi. Praha: Grada, 2009.
  • Latham, G. P. Work motivation: history, theory, research, and practice (2nd ed.). Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2012.
  • Mohauptová, E. Týmový koučink. Praha: Portál, 2013.
  • Mohauptová, Eva. Teambuilding : cesta k efektivní spolupráci. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-641-4.
  • Nakonečný, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005.
  • Petrů Puhrová, B. Spolupráce ZŠ a MŠ jako výzva pro rozvoj školy. In: Nové výzvy pro předškolní pedagogiku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015.
  • Sliacky, J., & Janíková, M. Spektrum didaktických řídicích stylů ve výuce tělesné výchovy na 2. stupni základní školy. Studia sportiva. 7(1), 81-97..
  • Vránová, Š., & Kubík, J. Motivace učitelů - vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v neřídících pozicích.. Žilina: Georg, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr