|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Rizikové chování a sociálně patologické jevy. - Formy rizikového chování. - Pojem prevence rizikového chování - druhy prevence. - Organizační struktura primární prevence v resortu školství. - Legislativní rámec školní primární prevence. - Školní metodik prevence. - Odborná příprava metodika prevence. - Minimální preventivní program. - Vyhledávání žáků s rizikem vzniku či již existujícími projevy rizikového chování. - Koordinace spolupráce s dalšími subjekty působícími na poli prevence rizikového chování. - Poradenské služby. - Koordinace vzdělávání v oblasti prevence rizikového chování. - Monitoring a zachycování signálů hrozících rozvojem rizikového chování ve škole. - Rodina a komunikace s rodiči.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezení pojmu primární prevence |
| vymezení pojmu primární prevence |
| znalost legislativy a dokumentace pro realizaci primární prevence ve školách |
| znalost legislativy a dokumentace pro realizaci primární prevence ve školách |
| struktura školní prevence |
| struktura školní prevence |
| možnosti spolupráce s ostatními učiteli a odborníky na danou problematiku |
| možnosti spolupráce s ostatními učiteli a odborníky na danou problematiku |
| výchovné aspekty v primární prevenci |
| výchovné aspekty v primární prevenci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vymezit pozici metodik prevence v rámci primární prevence |
| vymezit pozici metodik prevence v rámci primární prevence |
| popsat podmínky pro realizaci školní prevence |
| popsat podmínky pro realizaci školní prevence |
| navrhnout aktivity pro podporu primární prevence v praxi základní školy |
| navrhnout aktivity pro podporu primární prevence v praxi základní školy |
| analyzovat vybrané preventivní aktivity realizované v základních školách |
| analyzovat vybrané preventivní aktivity realizované v základních školách |
| zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti práce koordinátora prevence |
| zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti práce koordinátora prevence |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza prezentace |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Božik, R. Komparácia postavenia koordinátora primárnej prevencie a metodika školní prevence na Slovensku a v Čechách. Dizertační práce. Obhájena na UK Praha.. 2017.
-
Božik, R. Úloha učiteľa - koordinátora prevencie drogových závislostí v základnej škole. In Študentské fórum X UK. 2009.
-
Emmerová, I. Prevencia sociálnopatologických javov v školskom prostredí. Banská Bystrica: UMB.
-
Kolář, M. Skrytý svet šikanování ve školách. Praha: Portál., 1997.
-
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., & Novák, P. (Eds.). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Centrum adiktologie PK 1. LF UK, Sdružení SCAN a Togga, 2010.
-
Mühlpachr, P. Sociální patologie. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
-
Ondrejkovič, P. Sociálna patológia. 1. vyd.. Bratislava: Veda, 2000.
-
Tyšer, J. Školní metodik prevence. 1. vyd.. Most: Hněvín, 2006.
|