Předmět: Rozvoj nadání žáků

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj nadání žáků
Kód předmětu USP/Z9RNZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývoj problematiky nadání. - Problematika nadání u nás a ve světě. - Pojmy nadání a talent, modely nadání. - Legislativní ukotvení problematiky. - Metody identifikace nadání a talentu žáka na 1. stupni základní školy. - Osobnost nadaného žáka v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. - Specifické skupiny nadaných žáků. - Výchovně vzdělávací potřeby nadaných žáků na 1. stupni základní školy. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti výchovně vzdělávacích cílů. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti edukačních metod, edukačního prostředí a evaluace, včetně autoevaluace. - Tvorba podpůrných didaktických materiálů pro nadaného žáka. - Inkluzivní vzdělávání nadaného žáka v podmínkách běžné třídy základní školy. - Učitel nadaného žáka. - Společnosti rozvíjející nadání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech
charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech
vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe
vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe
vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných
vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných
popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným
popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným
Odborné dovednosti
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky
evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • David, G. A. Gifted Children, Gifted Education. Scottsdale: Great Potentian Press, 2006.
  • Duchovičová, J., & Lazíková, A. Rozvoj osobnosti dieťaťa a profesionalita učiteľky v materskej škole: stimulačno - obohacujúci program KO-SE-TO pre materské školy.. Bratislava: Iris, 2008.
  • Fořtík, V., & Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007.
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • Machů, E., & Kočvarová, I. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. ín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013.
  • Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
  • Olszewski-Kubilius, P. (Ed.). Early gifts - recognizing and Nurturing Children´s Talents. Texas: Prufrock Press Inc, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr