|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Vývoj problematiky nadání. - Problematika nadání u nás a ve světě. - Pojmy nadání a talent, modely nadání. - Legislativní ukotvení problematiky. - Metody identifikace nadání a talentu žáka na 1. stupni základní školy. - Osobnost nadaného žáka v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. - Specifické skupiny nadaných žáků. - Výchovně vzdělávací potřeby nadaných žáků na 1. stupni základní školy. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti výchovně vzdělávacích cílů. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti edukačních metod, edukačního prostředí a evaluace, včetně autoevaluace. - Tvorba podpůrných didaktických materiálů pro nadaného žáka. - Inkluzivní vzdělávání nadaného žáka v podmínkách běžné třídy základní školy. - Učitel nadaného žáka. - Společnosti rozvíjející nadání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech |
| charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech |
| vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe |
| vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe |
| vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným |
| popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
| aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
| aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
| navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
| navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
| realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
| realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
| evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky |
| evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
David, G. A. Gifted Children, Gifted Education. Scottsdale: Great Potentian Press, 2006.
-
Fořtík, V., & Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007.
-
Klimecká, E. Nálepkování nadaných žáků ? překážka i příležitost v rozvoji nadání. Zlín. 2025.
-
Machů, E., & Kočvarová, I. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. ín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013.
-
Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
-
Olszewski-Kubilius, P. (Ed.). Early gifts - recognizing and Nurturing Children´s Talents. Texas: Prufrock Press Inc, 2003.
-
Valentová, I. Pozor schod!, aneb, Co s nadaným žákem. Praha. 2023.
-
Votavová, R.; Majcíková, K.; Ješátková, V.; Bařinková, Z. Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Praha. 2023.
|