Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Vývoj problematiky nadání. - Problematika nadání u nás a ve světě. - Pojmy nadání a talent, modely nadání. - Legislativní ukotvení problematiky. - Metody identifikace nadání a talentu žáka na 1. stupni základní školy. - Osobnost nadaného žáka v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. - Specifické skupiny nadaných žáků. - Výchovně vzdělávací potřeby nadaných žáků na 1. stupni základní školy. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti výchovně vzdělávacích cílů. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti edukačních metod, edukačního prostředí a evaluace, včetně autoevaluace. - Tvorba podpůrných didaktických materiálů pro nadaného žáka. - Inkluzivní vzdělávání nadaného žáka v podmínkách běžné třídy základní školy. - Učitel nadaného žáka. - Společnosti rozvíjející nadání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných |
definovat základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných |
charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech |
charakterizovat žáka s nadáním ve všech základním oblastech |
vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe |
vysvětlit problematiku nadání u nás a ve světe |
vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných |
vysvětlit strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných |
popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným |
popsat specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných |
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými |
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky |
evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky |
evaluovat přejaté didaktické materiály pro nadané žáky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
David, G. A. Gifted Children, Gifted Education. Scottsdale: Great Potentian Press, 2006.
-
Duchovičová, J., & Lazíková, A. Rozvoj osobnosti dieťaťa a profesionalita učiteľky v materskej škole: stimulačno - obohacujúci program KO-SE-TO pre materské školy.. Bratislava: Iris, 2008.
-
Fořtík, V., & Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
-
Machů, E., & Kočvarová, I. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. ín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013.
-
Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
-
Olszewski-Kubilius, P. (Ed.). Early gifts - recognizing and Nurturing Children´s Talents. Texas: Prufrock Press Inc, 2003.
|