Předmět: Primární pedagogika 9

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika 9
Kód předmětu USP/Z9PX9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové a formální dopracování písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce - závěrečné prezenční strukturované portfolio - je obsahem blokových seminárních konzultací i předmětem zápočtu. Jde o celkovou evaluaci pedagogické a didaktické složky studia. Studenti se navzájem seznamují s hodnocením učitelů z praxe a konfrontují je s vlastním sebehodnocením. Posudky uvádějících učitelů z pedagogické praxe (mentorů) jsou součástí podkladu pro hodnocení výsledků profesionalizací cesty studenta učitelství při státní závěrečné zkoušce. Jak jsme se už zmínili v předchozím textu, průběžné i souvislé pedagogické praxe probíhají v návaznosti na semináře z primární pedagogiky. Student v nich vychází ze základních kurzů primární pedagogiky 1-9, a zaměřuje se na projektivní tvořivost, jež student dokládá výslednou písemnou prací ke SZZ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Sebereflexe
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
nespecifikováno
Nespecifikováno.
nespecifikováno
Výsledky učení
specifikovat pedagogické problémy školní praxe
specifikovat pedagogické problémy školní praxe
vysvětlit podstatu školského systému v České republice
vysvětlit podstatu školského systému v České republice
popsat základní didaktické kategorie
popsat základní didaktické kategorie
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu
Odborné dovednosti
stanovit výukový cíl
stanovit výukový cíl
naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů
naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů
vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi
vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi
diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů
diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů
navrhnout řešení vybraného pedagogického problému
navrhnout řešení vybraného pedagogického problému
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Rozhovor
Analýza edukačního materiálu
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. . Studentské portfolio jako prostředek pedagogického výzkumu ? Příspěvek k autoregulaci a seberozvoji. Zlín : ÚŠP UTB, 2014.
  • Píšová, M., & Duschinská, K., a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK, 2011.
  • PIŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. A KOL. Mentoring v učitelství. Praha : PdF UK, 2011. ISBN 978-80-7290-589-8.
  • Píšová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
  • PIŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
  • PIŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesních přípravě učitele ? otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
  • Svatoš, T., & Holý, I. Studentské portfolio v pregraduálním učitelském vzdělávání. In Píšová, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, s. 21-38.. 2007.
  • Svatoš, T., & Krejčová, V. Dotazník PoFoS- PRE. Vstupní dotazník k pedagogickému portfoliu.. Hradec Králové: PF UHK, 2002.
  • SVATOŠ, T., HOLÝ, I. SStudentské portfolio v negraduálním učitelském vzdělávání. In PIŠOVÁ, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007.
  • SVATOŠ, T., KREJČOVÁ, V. Dotazník PoFoS- PRE. Vstupní dotazník k pedagogickému portfoliu. Hradec Králové : PF UHK, 2002.
  • Svatoš, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI(1). 2006.
  • SVATOŠ, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika. roč. LVI, č. 1, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr