|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahové a formální dopracování písemných materiálů ke státní závěrečné zkoušce - závěrečné prezenční strukturované portfolio - je obsahem blokových seminárních konzultací i předmětem zápočtu. Jde o celkovou evaluaci pedagogické a didaktické složky studia. Studenti se navzájem seznamují s hodnocením učitelů z praxe a konfrontují je s vlastním sebehodnocením. Posudky uvádějících učitelů z pedagogické praxe (mentorů) jsou součástí podkladu pro hodnocení výsledků profesionalizací cesty studenta učitelství při státní závěrečné zkoušce. Jak jsme se už zmínili v předchozím textu, průběžné i souvislé pedagogické praxe probíhají v návaznosti na semináře z primární pedagogiky. Student v nich vychází ze základních kurzů primární pedagogiky 1-9, a zaměřuje se na projektivní tvořivost, jež student dokládá výslednou písemnou prací ke SZZ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Sebereflexe
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| specifikovat pedagogické problémy školní praxe |
| specifikovat pedagogické problémy školní praxe |
| vysvětlit podstatu školského systému v České republice |
| vysvětlit podstatu školského systému v České republice |
| popsat základní didaktické kategorie |
| popsat základní didaktické kategorie |
| objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky |
| objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky |
| analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu |
| analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| stanovit výukový cíl |
| stanovit výukový cíl |
| naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů |
| naplánovat vlastní výuku jednotlivých školních předmětů |
| vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi |
| vytvořit postup při práci s dětmi se specifickými učebními obtížemi |
| diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů |
| diskutovat výhody a nevýhody současných kurikulárních dokumentů |
| navrhnout řešení vybraného pedagogického problému |
| navrhnout řešení vybraného pedagogického problému |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozhovor |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Rozhovor |
| Analýza edukačního materiálu |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
| Známkou |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Jirásková, M., & Petrů Puhrová, B. Portfolio studenta učitelství pro 1. stupeň základní školy jako obraz o utváření profesní identity budoucího učitele. Pedagogika 75(1). 2025.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Píšová, M., & Duschinská, K., a kol. Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK, 2011.
-
Píšová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. Portfolio v profesní přípravě učitele.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
-
Svatoš, T., & Holý, I. Studentské portfolio v pregraduálním učitelském vzdělávání. In Píšová, M. (Ed.) Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, s. 21-38.. 2007.
-
Svatoš, T. Studentské portfolio jako zdroj poznávání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, LVI(1). 2006.
|