Předmět: Psychologické aspekty reflektované pedagogické praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychologické aspekty reflektované pedagogické praxe
Kód předmětu USP/Z9PAP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Cabák Daniel, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
- Analýza situací z praxe. - Multidimenzionální pohled na situaci a budování schopnosti efektivně a účelně reagovat na vzniklé pedagogické situace. - Psychologické aspekty z pohledu učitele i žáka. - Interpretace vybrané situace z praxe - skupinová diskuse. - Konfrontace pohledů na řešení situace, hlubší analýza problému. - Hledání příčin vzniklé situace. - Empatie vůči žákovi. - Tvorba závěrečného reprezentačního portfolia. - Témata budou tvořena na základě identifikace stěžejního problému v edukaci pro studenta.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
multidimenzionální chápání pedagogických situací.
multidimenzionální chápání pedagogických situací.
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie.
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie.
rozpoznat různé psychologické perspektivy a přístupy k chápání chování a rozvoje jednotlivců ve vzdělávacím prostředí.
rozpoznat různé psychologické perspektivy a přístupy k chápání chování a rozvoje jednotlivců ve vzdělávacím prostředí.
diagnostických nástrojů v oblasti psychologie a bude schopen je využívat při analýze a hodnocení pedagogických situací.
diagnostických nástrojů v oblasti psychologie a bude schopen je využívat při analýze a hodnocení pedagogických situací.
psychologických mechanismů komunikace a bude schopen aplikovat tyto znalosti k lepšímu porozumění interakcím ve vzdělávacím prostředí.
psychologických mechanismů komunikace a bude schopen aplikovat tyto znalosti k lepšímu porozumění interakcím ve vzdělávacím prostředí.
Odborné dovednosti
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Rozhovor
Rozhovor
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
  • Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
  • Pacholík, V., & Nedělová, M. Physical Games as a Means of Developing Children?s Social Skills in Kindergarten. Acta Technologica Dubnicae, 7(2), 56-68. 2017.
  • Vacínová, M., & Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy (Vyd. 2.). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr