Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Cabák Daniel, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Analýza situací z praxe. - Multidimenzionální pohled na situaci a budování schopnosti efektivně a účelně reagovat na vzniklé pedagogické situace. - Psychologické aspekty z pohledu učitele i žáka. - Interpretace vybrané situace z praxe - skupinová diskuse. - Konfrontace pohledů na řešení situace, hlubší analýza problému. - Hledání příčin vzniklé situace. - Empatie vůči žákovi. - Tvorba závěrečného reprezentačního portfolia. - Témata budou tvořena na základě identifikace stěžejního problému v edukaci pro studenta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
multidimenzionální chápání pedagogických situací. |
multidimenzionální chápání pedagogických situací. |
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie. |
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie. |
rozpoznat různé psychologické perspektivy a přístupy k chápání chování a rozvoje jednotlivců ve vzdělávacím prostředí. |
rozpoznat různé psychologické perspektivy a přístupy k chápání chování a rozvoje jednotlivců ve vzdělávacím prostředí. |
diagnostických nástrojů v oblasti psychologie a bude schopen je využívat při analýze a hodnocení pedagogických situací. |
diagnostických nástrojů v oblasti psychologie a bude schopen je využívat při analýze a hodnocení pedagogických situací. |
psychologických mechanismů komunikace a bude schopen aplikovat tyto znalosti k lepšímu porozumění interakcím ve vzdělávacím prostředí. |
psychologických mechanismů komunikace a bude schopen aplikovat tyto znalosti k lepšímu porozumění interakcím ve vzdělávacím prostředí. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace |
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace |
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe |
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe |
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe |
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe |
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací |
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací |
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací |
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Rozhovor |
Rozhovor |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Pacholík, V., & Nedělová, M. Physical Games as a Means of Developing Children?s Social Skills in Kindergarten. Acta Technologica Dubnicae, 7(2), 56-68. 2017.
-
Vacínová, M., & Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy (Vyd. 2.). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007.
|