Předmět: Akční výzkum

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Akční výzkum
Kód předmětu USP/Z9AV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Akční výzkum v pedagogice: specifika, současné pojetí. - Oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi. - Úrovně aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi. - Obecně metodologické přístupy k realizaci akčního pedagogického výzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený, integrovaný). - Plán a postup realizace akčního výzkumu v pedagogice. - Metody akčního výzkumu v pedagogice. - Konkrétní nástroje a jejich aplikace v akčním pedagogickém výzkumu. - Sběr dat a jejich záznam pro účely akčního pedagogického výzkumu. - Vybrané postupy analýzy dat v rámci akčního pedagogického výzkumu. - Prezentace výsledků akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe. - Spolupráce s odborníky jako podpůrná báze akčního pedagogického výzkumu v praxi. - Základní požadavky na kvalitu akčního výzkumu v pedagogice. - Ukázky praktické realizace akčního výzkumu v pedagogice. - Výzvy a aktuální témata pro akční výzkum v pedagogice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezit akční výzkum charakterizovat teoretické ukotvení akčního výzkumu vymezit oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi popsat metodologické postupy akčního výzkumu popsat konkrétní nástroje akčního výzkumu
vymezit akční výzkum charakterizovat teoretické ukotvení akčního výzkumu vymezit oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi popsat metodologické postupy akčního výzkumu popsat konkrétní nástroje akčního výzkumu
Odborné dovednosti
realizovat sběr dat pro účely akčního pedagogického výzkumu zpracovat data pro účely akčního pedagogického výzkumu využít metodologické postupy akčního výzkumu vyhodnotit výsledky akčního pedagogického výzkumu prezentovat výsledky akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe
realizovat sběr dat pro účely akčního pedagogického výzkumu zpracovat data pro účely akčního pedagogického výzkumu využít metodologické postupy akčního výzkumu vyhodnotit výsledky akčního pedagogického výzkumu prezentovat výsledky akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Bradbury, H. The SAGE handbook of action research: edited by Hilary Bradbury (Third edition). Los Angeles: SAGE, 2015.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Johnson, A. P. A short guide to action research (3rd ed.). Boston: Pearson/Allyn and Bacon, 2008.
  • Klapko, D. Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 72-90.. 2015.
  • Maňák, J., Švec, V. (eds.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
  • Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
  • Wiegerová, A. The careers of young Czech University teachers in the Field of Pedagogy. Zlín: UTB, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr