Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Akční výzkum v pedagogice: specifika, současné pojetí. - Oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi. - Úrovně aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi. - Obecně metodologické přístupy k realizaci akčního pedagogického výzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený, integrovaný). - Plán a postup realizace akčního výzkumu v pedagogice. - Metody akčního výzkumu v pedagogice. - Konkrétní nástroje a jejich aplikace v akčním pedagogickém výzkumu. - Sběr dat a jejich záznam pro účely akčního pedagogického výzkumu. - Vybrané postupy analýzy dat v rámci akčního pedagogického výzkumu. - Prezentace výsledků akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe. - Spolupráce s odborníky jako podpůrná báze akčního pedagogického výzkumu v praxi. - Základní požadavky na kvalitu akčního výzkumu v pedagogice. - Ukázky praktické realizace akčního výzkumu v pedagogice. - Výzvy a aktuální témata pro akční výzkum v pedagogice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vymezit akční výzkum charakterizovat teoretické ukotvení akčního výzkumu vymezit oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi popsat metodologické postupy akčního výzkumu popsat konkrétní nástroje akčního výzkumu |
vymezit akční výzkum charakterizovat teoretické ukotvení akčního výzkumu vymezit oblasti aplikace akčního výzkumu v pedagogické praxi popsat metodologické postupy akčního výzkumu popsat konkrétní nástroje akčního výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat sběr dat pro účely akčního pedagogického výzkumu zpracovat data pro účely akčního pedagogického výzkumu využít metodologické postupy akčního výzkumu vyhodnotit výsledky akčního pedagogického výzkumu prezentovat výsledky akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe |
realizovat sběr dat pro účely akčního pedagogického výzkumu zpracovat data pro účely akčního pedagogického výzkumu využít metodologické postupy akčního výzkumu vyhodnotit výsledky akčního pedagogického výzkumu prezentovat výsledky akčního pedagogického výzkumu a jejich aplikace do praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Bradbury, H. The SAGE handbook of action research: edited by Hilary Bradbury (Third edition). Los Angeles: SAGE, 2015.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Johnson, A. P. A short guide to action research (3rd ed.). Boston: Pearson/Allyn and Bacon, 2008.
-
Klapko, D. Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 72-90.. 2015.
-
Maňák, J., Švec, V. (eds.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
-
Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
-
Wiegerová, A. The careers of young Czech University teachers in the Field of Pedagogy. Zlín: UTB, 2016.
|