|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Zpracování pedagogického problému. - Písemné zpracování teoretického okruhu státní závěrečné zkoušky podle vybraných okruhů: 1. J. A. Komenský a jeho odkaz pro českou školu současnosti. 2. Školní management - řízení a vedení školy. Spolupráce a týmová práce ve škole. Role ředitele a zástupce ředitele ve škole. Evaluace a autoevaluace školy. 3. Žák - dítě v procesu výchovy a pojetí žáka ve vzdělávání. 4. Učitel ve výchově a vzdělávání. Učitelská profese. 5. Učitel a žák v pedagogickém procesu. Pedagogická komunikace a interakce. Emoce a temperament. 6. Volný čas a mimoškolní výchova dětí ve věku 6-12 let. Současná česká zážitková pedagogika. Sociální chování. Sociální poznávání. 7. Rodina jako výchovné prostředí, výchova k rodičovství. 8. Škola jako vzdělávací instituce, školský systém a první stupeň škol v České republice a ve vybraných zemích v zahraničí. 9. Transformace českého školství a primárního vzdělávání po roce 1989. 10. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáka ve výuce. 11. Proces výuky: projektování, řízení a reflexe. 12. Výukové strategie, metody a organizační formy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat výukové strategie |
| popsat výukové strategie |
| shrnout základní poznatky z oblasti poradenství |
| shrnout základní poznatky z oblasti poradenství |
| charakterizovat hlavní aktéry edukačního procesu |
| charakterizovat hlavní aktéry edukačního procesu |
| objasnit různé složky výchovy ve vztahu k edukačnímu procesu |
| objasnit různé složky výchovy ve vztahu k edukačnímu procesu |
| definovat klíčové pedagogické pojmy |
| definovat klíčové pedagogické pojmy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracovat pedagogický problém |
| zpracovat pedagogický problém |
| navrhnout způsob řešení stanoveného pedagogického problému |
| navrhnout způsob řešení stanoveného pedagogického problému |
| diskutovat vybrané pedagogické otázky |
| diskutovat vybrané pedagogické otázky |
| reflektovat pedagogické situace z vlastní praxe |
| reflektovat pedagogické situace z vlastní praxe |
| navrhnout a obhájit alternativní řešení pedagogického problému |
| navrhnout a obhájit alternativní řešení pedagogického problému |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Známkou |
| Známkou |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšení výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Pišová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
|