Předmět: Primární pedagogika s praxí 8

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 8
Kód předmětu USP/Z8PX8
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Zpracování pedagogického problému. - Písemné zpracování teoretického okruhu státní závěrečné zkoušky podle vybraných okruhů: 1. J. A. Komenský a jeho odkaz pro českou školu současnosti. 2. Školní management - řízení a vedení školy. Spolupráce a týmová práce ve škole. Role ředitele a zástupce ředitele ve škole. Evaluace a autoevaluace školy. 3. Žák - dítě v procesu výchovy a pojetí žáka ve vzdělávání. 4. Učitel ve výchově a vzdělávání. Učitelská profese. 5. Učitel a žák v pedagogickém procesu. Pedagogická komunikace a interakce. Emoce a temperament. 6. Volný čas a mimoškolní výchova dětí ve věku 6-12 let. Současná česká zážitková pedagogika. Sociální chování. Sociální poznávání. 7. Rodina jako výchovné prostředí, výchova k rodičovství. 8. Škola jako vzdělávací instituce, školský systém a první stupeň škol v České republice a ve vybraných zemích v zahraničí. 9. Transformace českého školství a primárního vzdělávání po roce 1989. 10. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáka ve výuce. 11. Proces výuky: projektování, řízení a reflexe. 12. Výukové strategie, metody a organizační formy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 21 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat výukové strategie
popsat výukové strategie
shrnout základní poznatky z oblasti poradenství
shrnout základní poznatky z oblasti poradenství
charakterizovat hlavní aktéry edukačního procesu
charakterizovat hlavní aktéry edukačního procesu
objasnit různé složky výchovy ve vztahu k edukačnímu procesu
objasnit různé složky výchovy ve vztahu k edukačnímu procesu
definovat klíčové pedagogické pojmy
definovat klíčové pedagogické pojmy
Odborné dovednosti
zpracovat pedagogický problém
zpracovat pedagogický problém
navrhnout způsob řešení stanoveného pedagogického problému
navrhnout způsob řešení stanoveného pedagogického problému
diskutovat vybrané pedagogické otázky
diskutovat vybrané pedagogické otázky
reflektovat pedagogické situace z vlastní praxe
reflektovat pedagogické situace z vlastní praxe
navrhnout a obhájit alternativní řešení pedagogického problému
navrhnout a obhájit alternativní řešení pedagogického problému
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Exkurze
Exkurze
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Známkou
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Janík, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšení výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Pišová, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr