Předmět: Přírodovědné praktikum

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Přírodovědné praktikum
Kód předmětu USP/Z8PPR
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Měření délky. - Měření obsahu. - Měření objemu. - Měření hmotnosti. - Měření času. - Stavba a zákonitosti elektrických obvodů. - Jednoduché stroje. - Mikroskopie rostlin. - Jednoduchá cvičení z oblasti fyziologie člověka. - Oběhová soustava. - Dýchací soustava. - Poznávací cvičení vodních bezobratlých. - Příprava úkolů na zpracování. - Prezentace výsledků realizace aktivit přírodovědného vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Laborování, Exkurze
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
identifikovat a aplikovat základní laboratorní postupy, včetně správné manipulace s laboratorními nástroji a bezpečnostních pravidel.
identifikovat a aplikovat základní laboratorní postupy, včetně správné manipulace s laboratorními nástroji a bezpečnostních pravidel.
základních experimentálních metod a postupů, které jsou klíčové pro přírodovědný výzkum a laboratorní práci.
základních experimentálních metod a postupů, které jsou klíčové pro přírodovědný výzkum a laboratorní práci.
přírodovědných metod souvisejících s badatelsky orientovaným vzděláváním a bude schopen je aplikovat v různých školských kontextech.
přírodovědných metod souvisejících s badatelsky orientovaným vzděláváním a bude schopen je aplikovat v různých školských kontextech.
pochopit klíčové principy přírodovědného vzdělávání a jeho význam v kontextu školního prostředí.
pochopit klíčové principy přírodovědného vzdělávání a jeho význam v kontextu školního prostředí.
o aktuálních trendech ve výuce přírodních věd, včetně nových metod a přístupů v oblasti vědeckého vzdělávání.
o aktuálních trendech ve výuce přírodních věd, včetně nových metod a přístupů v oblasti vědeckého vzdělávání.
Odborné dovednosti
bezpečně pracovat v laboratoři, včetně správné manipulace s chemikáliemi, přístroji a dodržování bezpečnostních postupů.
bezpečně pracovat v laboratoři, včetně správné manipulace s chemikáliemi, přístroji a dodržování bezpečnostních postupů.
efektivně komunikovat výsledky svého výzkumu prostřednictvím písemných zpráv a prezentací.
efektivně komunikovat výsledky svého výzkumu prostřednictvím písemných zpráv a prezentací.
prakticky aplikovat experimentální metody v laboratorní praxi a vytvářet vlastní experimentální postupy.
prakticky aplikovat experimentální metody v laboratorní praxi a vytvářet vlastní experimentální postupy.
vést přírodovědné aktivity ve školním prostředí, včetně plánování, organizace a realizace experimentálních lekcí.
vést přírodovědné aktivity ve školním prostředí, včetně plánování, organizace a realizace experimentálních lekcí.
pracovat s žáky a podporovat jejich zájem o přírodní vědy pomocí inovativních vzdělávacích metod a aktivit.
pracovat s žáky a podporovat jejich zájem o přírodní vědy pomocí inovativních vzdělávacích metod a aktivit.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Pozorování
Laborování
Pozorování
Demonstrace
Demonstrace
Exkurze
Laborování
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Acheson, D. Duch matematiky: Algebra a další lahůdky. Academia, 2010.
  • Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T., Pelikánová, I., Bartoš, J., & Lupač, M. (2022). Teaching aids and work with models in e-learning environments: How to teach photosynthesis? A review of academic research. Člověk+ příroda= udržitelnost.
  • Davis, M., & Thompson, K. (2018). Innovations in science education: Case studies from around the world. Journal of Research in Science Teaching, 55(2), 123-139.
  • Hodek, P., Páca, J., & Šulc, M. Laboratorní cvičení z biologie a biochemie mikroorganismů. Karolinum, 2009.
  • Jančaříková, K. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
  • Johnson, L., & Williams, R. (2016). Supporting student wellbeing in science education. International Journal of Science Education, 41(3), 287-305.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr