Předmět: Předškolní pedagogika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Předškolní pedagogika
Kód předmětu USP/Z8PPE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Předškolní pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd. - Vztah mezi předškolní pedagogikou a primární pedagogikou. - Historické retrospektivy předškolního vzdělávání. - Proměny předškolního vzdělávání v současné době. - Proměny pohledů na dítě a dětství. - Vzájemná relace a fúze učení se a vzdělávání v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle v mateřské škole a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem). - Mateřské školy v ČR. - Dětské skupiny a jejich role ve výchově dětí mladšího školního věku. - Domácí příprava. - Povinná docházka v mateřské škole? Analýzy stavu. - Dítě mladší 3 let a mateřská škola. - Jak vypadá univerzitní mateřská škola. - Spolupráce rodičů a učitelů v podmínkách mateřských škol.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Exkurze
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy
popsat proměny pohledů na dítě a dětství
popsat proměny pohledů na dítě a dětství
Odborné dovednosti
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
  • Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-9086-7.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr