|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Předškolní pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd. - Vztah mezi předškolní pedagogikou a primární pedagogikou. - Historické retrospektivy předškolního vzdělávání. - Proměny předškolního vzdělávání v současné době. - Proměny pohledů na dítě a dětství. - Vzájemná relace a fúze učení se a vzdělávání v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle v mateřské škole a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem). - Mateřské školy v ČR. - Dětské skupiny a jejich role ve výchově dětí mladšího školního věku. - Domácí příprava. - Povinná docházka v mateřské škole? Analýzy stavu. - Dítě mladší 3 let a mateřská škola. - Jak vypadá univerzitní mateřská škola. - Spolupráce rodičů a učitelů v podmínkách mateřských škol.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
| popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
| popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
| popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
| popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
| popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
| popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
| popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
-
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-9086-7.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
|