Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Předškolní pedagogika a její postavení v systému pedagogických věd. - Vztah mezi předškolní pedagogikou a primární pedagogikou. - Historické retrospektivy předškolního vzdělávání. - Proměny předškolního vzdělávání v současné době. - Proměny pohledů na dítě a dětství. - Vzájemná relace a fúze učení se a vzdělávání v mateřské škole. - Problematika edukačního cíle v mateřské škole a problematika stanovování, určování a didaktického operování s obsahem (učivem). - Mateřské školy v ČR. - Dětské skupiny a jejich role ve výchově dětí mladšího školního věku. - Domácí příprava. - Povinná docházka v mateřské škole? Analýzy stavu. - Dítě mladší 3 let a mateřská škola. - Jak vypadá univerzitní mateřská škola. - Spolupráce rodičů a učitelů v podmínkách mateřských škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat postavení předškolní pedagogiky v systému pedagogických věd |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat proměny předškolního vzdělávání v současné době |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat možnosti spolupráce mateřské a základní školy |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
popsat proměny pohledů na dítě a dětství |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2022). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy (3. vydání). Edika.
-
D. Greger, J. Simonová, & J. Straková (Eds.) (2015). Spravedlivý start?: Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova.
-
Franclová, M. (2011). Zahájení školní docházky. Portál.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Portál.
-
Majerčíková, J., Kasáčová, B., & Kočvarová, I. (2015). Předškolní edukace a dítě: Výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, I. (2017). From the theory of play into the practice in kindergarten. In Proceedings of the International Conference on Early Childhood Education (pp. 45?52). Masaryk University.
-
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.
-
Schmitz, S. (2023). Podpora rozvoje dětí v mateřské škole. Portál.
-
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Wolters Kluwer.
-
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2016). Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Portál.
-
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Univerzita Palackého v Olomouci.
|