Předmět: Mediální výchova

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Mediální výchova
Kód předmětu USP/Z8MV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojem mediální výchova. - Masová média. - Vliv médií na společenský život. - Zaměření mediální výchovy na pěstování dovedností a postojů. - Jazyk médií. - Mediální gramotnost. - Mediální instituce. - Etika novinářské práce. - Žurnalistika a internet. - Public Relations a reklama. - Mediální manipulace. - Role médií v informační společnosti. - Virtuální realita. - Vývoj mediální výchovy v Čechách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat pojem mediální gramotnost
definovat pojem mediální gramotnost
popisat co jsou média a jaké jsou funkce médií
popisat co jsou média a jaké jsou funkce médií
popsat jakou roli hrají reklamy z pohledu dítěte mladšího
popsat jakou roli hrají reklamy z pohledu dítěte mladšího
reklamy současnosti
reklamy současnosti
definovat problematiku fake news
definovat problematiku fake news
Odborné dovednosti
identifikovat cíl reklamy současnosti
identifikovat cíl reklamy současnosti
intrepretovat tempo růstu a generování dat současnosti
intrepretovat tempo růstu a generování dat současnosti
aplikovat problematiku fake news z pohledu sociálních sítí
aplikovat problematiku fake news z pohledu sociálních sítí
popsat hrozby a trendy využívání sociálních sítí
popsat hrozby a trendy využívání sociálních sítí
vymezit pojem mediální gramotnost
vymezit pojem mediální gramotnost
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Education, Health and ICT for a Transcultural World. 37, 1468-1474.. 2017.
  • Brečka, S. Mediálna výchova. Bratislava: Národne centrum mediálnej komunikácie, 1999.
  • Jirák, J. (ed.). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Radioservis, 2007.
  • Jirák, J., Kopplová, B. Média a společnost. Portál, 2003.
  • Niklesová, E. Mediální gramotnost a mediální výchova, 1. vyd.. České Budějovice: Vlastimil Johanus., 2010.
  • Průcha, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované a rozšířené vydání.. Praha: Portál, 2009.
  • Šeďová, K. Média jako pedagogické téma. Pedagogika, LIV(1). 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr