|
Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Zakotvení terminologie a uvedení do didakticko-psychologických principů. Alternativní a inovativní programy edukace. Vznik integrovaného tematického vyučování, současné inspirace. Základní prvky integrovaného tematického vyučování. Možnosti integrovaného tematického vyučování na 1. stupni základní školy. Obsahová integrace. Didaktická integrace. Psychologická integrace. Výhody a nevýhody integrovaného tematického vyučování. Strategie při volbě témat a dalších tematických celků. Role učitele v integrovaném tematickém vyučování. Role žáka v integrovaném tematickém vyučování. Funkční příklady z praxe - základní školy s prvky integrovaného tematického vyučování. Zahraniční modely integrovaného tematického vyučování.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Týmové práce |
| Týmové práce |
| Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy |
| Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy |
| Rozvinout své pedagogické dovednosti |
| Rozvinout své pedagogické dovednosti |
| Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem |
| Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Být otevřen přemýšlení o integrované výuce |
| Být otevřen přemýšlení o integrované výuce |
| Uplatnit mezipředmětové vztahy |
| Uplatnit mezipředmětové vztahy |
| Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem |
| Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem |
| Představit téma v souvislostech |
| Představit téma v souvislostech |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů |
| Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů |
| Popsat koncept integrovaného tematického vyučování |
| Popsat koncept integrovaného tematického vyučování |
| Analyzovat kreativně kooperační aktivity |
| Analyzovat kreativně kooperační aktivity |
| Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování |
| Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování |
| Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování |
| Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat |
| Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat |
| Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život |
| Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život |
| Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování |
| Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování |
| Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
| Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
| Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování |
| Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
-
Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009.
-
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
-
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
-
Krauss, J., & Boss, S. Thinking through project-based learning: guiding deeper inquiry. Thousand Oaks: Corwin, 2013.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: UTB, 2015.
-
Rakoušová, A. Integrace obsahu vyučování: [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Praha: Grada, 2008.
-
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
|