Předmět: Integrované tematické vyučování

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Integrované tematické vyučování
Kód předmětu USP/Z8ITV
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zakotvení terminologie a uvedení do didakticko-psychologických principů. Alternativní a inovativní programy edukace. Vznik integrovaného tematického vyučování, současné inspirace. Základní prvky integrovaného tematického vyučování. Možnosti integrovaného tematického vyučování na 1. stupni základní školy. Obsahová integrace. Didaktická integrace. Psychologická integrace. Výhody a nevýhody integrovaného tematického vyučování. Strategie při volbě témat a dalších tematických celků. Role učitele v integrovaném tematickém vyučování. Role žáka v integrovaném tematickém vyučování. Funkční příklady z praxe - základní školy s prvky integrovaného tematického vyučování. Zahraniční modely integrovaného tematického vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Týmové práce
Týmové práce
Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy
Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy
Rozvinout své pedagogické dovednosti
Rozvinout své pedagogické dovednosti
Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem
Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem
Odborné dovednosti
Být otevřen přemýšlení o integrované výuce
Být otevřen přemýšlení o integrované výuce
Uplatnit mezipředmětové vztahy
Uplatnit mezipředmětové vztahy
Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem
Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem
Představit téma v souvislostech
Představit téma v souvislostech
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů
Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů
Popsat koncept integrovaného tematického vyučování
Popsat koncept integrovaného tematického vyučování
Analyzovat kreativně kooperační aktivity
Analyzovat kreativně kooperační aktivity
Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování
Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování
Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování
Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování
Odborné dovednosti
Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat
Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat
Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život
Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život
Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování
Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování
Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování
Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
  • Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009.
  • Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
  • Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
  • Krauss, J., & Boss, S. Thinking through project-based learning: guiding deeper inquiry. Thousand Oaks: Corwin, 2013.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: UTB, 2015.
  • Rakoušová, A. Integrace obsahu vyučování: [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Praha: Grada, 2008.
  • Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr