Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zakotvení terminologie a uvedení do didakticko-psychologických principů. Alternativní a inovativní programy edukace. Vznik integrovaného tematického vyučování, současné inspirace. Základní prvky integrovaného tematického vyučování. Možnosti integrovaného tematického vyučování na 1. stupni základní školy. Obsahová integrace. Didaktická integrace. Psychologická integrace. Výhody a nevýhody integrovaného tematického vyučování. Strategie při volbě témat a dalších tematických celků. Role učitele v integrovaném tematickém vyučování. Role žáka v integrovaném tematickém vyučování. Funkční příklady z praxe - základní školy s prvky integrovaného tematického vyučování. Zahraniční modely integrovaného tematického vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Týmové práce |
Týmové práce |
Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy |
Zapojit se do podobné práce na metodě s ostatními kolegy |
Rozvinout své pedagogické dovednosti |
Rozvinout své pedagogické dovednosti |
Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem |
Flexibilně aplikovat ve výuce široký repertoár vyučovacích metod a forem |
Odborné dovednosti |
---|
Být otevřen přemýšlení o integrované výuce |
Být otevřen přemýšlení o integrované výuce |
Uplatnit mezipředmětové vztahy |
Uplatnit mezipředmětové vztahy |
Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem |
Klade důraz na propojení teorie s praktickým životem |
Představit téma v souvislostech |
Představit téma v souvislostech |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů |
Vytvářet vyučovací předměty, které záměrně propojují několika vzdělávacích oborů |
Popsat koncept integrovaného tematického vyučování |
Popsat koncept integrovaného tematického vyučování |
Analyzovat kreativně kooperační aktivity |
Analyzovat kreativně kooperační aktivity |
Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování |
Popsat metodiku integrovaného tematického vyučování |
Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování |
Popsat inovační strategie v rámci přípravy integrovaného tematického vyučování |
Odborné dovednosti |
---|
Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat |
Vytvořit celoroční sjednocující témata a jejich rozepsání do rozvětvujících se témat |
Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život |
Objevit témata, které skutečně ovlivní žákův život |
Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování |
Vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi v rámci integrovaného tematického vyučování |
Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
Spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování |
Provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci integrovaného tematického vyučování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
-
Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009.
-
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
-
Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
-
Krauss, J., & Boss, S. Thinking through project-based learning: guiding deeper inquiry. Thousand Oaks: Corwin, 2013.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: UTB, 2015.
-
Rakoušová, A. Integrace obsahu vyučování: [integrované slovní úlohy napříč předměty]. Praha: Grada, 2008.
-
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
|