|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Hudebně-pohybová výchova v edukační práci na primárním stupni školy. - Tradice a folklor regionu a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku. - Správné držení a postoj těla. - Průpravná a zdravotní cvičení. - Práce s energetickými body. - Pohybová a taneční průprava. - Chůze, běh, taneční kroky. - Prožitek v pohybu. - Tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků. - Druhy tanců. Vymezení, charakteristika a znaky. - Metodika výuky lidových tanců. - Metodika základů společenských tanců. - Základy choreografie. - Metodické zpracování a nácvik tanečního pásma v jednoduché choreografii.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 2 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat význam tradic a folkloru a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku |
| popsat význam tradic a folkloru a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku |
| definovat základní pojmy pohybové výchovy |
| definovat základní pojmy pohybové výchovy |
| popsat principy hudebně-pohybové výchovu v primární edukaci |
| popsat principy hudebně-pohybové výchovu v primární edukaci |
| vymezit druhy a znaky vybraných tanců |
| vymezit druhy a znaky vybraných tanců |
| charakterizovat tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků |
| charakterizovat tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat principy pohybové a hudebně-pohybová výchovy |
| aplikovat principy pohybové a hudebně-pohybová výchovy |
| předvést průpravná a zdravotní cvičení |
| předvést průpravná a zdravotní cvičení |
| aplikovat metodiku výuky vybraných lidových a společenských tanců |
| aplikovat metodiku výuky vybraných lidových a společenských tanců |
| navrhnout choreografii tanečního pásma pro žáky 1. stupně ZŠ |
| navrhnout choreografii tanečního pásma pro žáky 1. stupně ZŠ |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní pohybové průpravě |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní pohybové průpravě |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Čížková, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
-
Janovská, J. Základní průpravné cviky pro vedoucí tanečních kolektivů. I. Na zemi.. Praha: Ipos-Artama, 1992.
-
Jasanová, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo.. Praha: Svojtka a Vašut, 1992.
-
Jelínková, Z. Valašské lidové tance. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
-
Jeřábková, Jarmila. Taneční průprava. Praha : SPN, 1986.
-
Kurková, L., & Eben, P. Hudebně pohybová výchova. Praha: SPN, 1985.
-
Kurková, L., & Lukáš, Z. Od jara do zimy. Taneční hry.. Praha: Ipos-Artama, 1999.
-
Kuželová, Š. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. Inspirace.. Praha: Ipos-Artama, 2000.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
-
Polzerová, E. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy. Průprava dětí mladšího školního věku.. Praha: Ipos-Artama, 1995.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
|