Předmět: Hudebně-pohybová výchova

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Hudebně-pohybová výchova
Kód předmětu USP/Z8HPV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Hudebně-pohybová výchova v edukační práci na primárním stupni školy. - Tradice a folklor regionu a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku. - Správné držení a postoj těla. - Průpravná a zdravotní cvičení. - Práce s energetickými body. - Pohybová a taneční průprava. - Chůze, běh, taneční kroky. - Prožitek v pohybu. - Tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků. - Druhy tanců. Vymezení, charakteristika a znaky. - Metodika výuky lidových tanců. - Metodika základů společenských tanců. - Základy choreografie. - Metodické zpracování a nácvik tanečního pásma v jednoduché choreografii.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat význam tradic a folkloru a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku
popsat význam tradic a folkloru a jejich role v rozvoji osobnosti dítěte mladšího školního věku
definovat základní pojmy pohybové výchovy
definovat základní pojmy pohybové výchovy
popsat principy hudebně-pohybové výchovu v primární edukaci
popsat principy hudebně-pohybové výchovu v primární edukaci
vymezit druhy a znaky vybraných tanců
vymezit druhy a znaky vybraných tanců
charakterizovat tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků
charakterizovat tanec jako prostředek k vyjádření pocitů a prožitků
Odborné dovednosti
aplikovat principy pohybové a hudebně-pohybová výchovy
aplikovat principy pohybové a hudebně-pohybová výchovy
předvést průpravná a zdravotní cvičení
předvést průpravná a zdravotní cvičení
aplikovat metodiku výuky vybraných lidových a společenských tanců
aplikovat metodiku výuky vybraných lidových a společenských tanců
navrhnout choreografii tanečního pásma pro žáky 1. stupně ZŠ
navrhnout choreografii tanečního pásma pro žáky 1. stupně ZŠ
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní pohybové průpravě
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní pohybové průpravě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Týmová práce
Týmová práce
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Čížková, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005.
  • Janovská, J. Základní průpravné cviky pro vedoucí tanečních kolektivů. I. Na zemi.. Praha: Ipos-Artama, 1992.
  • Jasanová, N. Hudba, pohyb, kresba, slovo.. Praha: Svojtka a Vašut, 1992.
  • Jelínková, Z. Valašské lidové tance. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954.
  • Jeřábková, Jarmila. Taneční průprava. Praha : SPN, 1986.
  • Kurková, L., & Eben, P. Hudebně pohybová výchova. Praha: SPN, 1985.
  • Kurková, L., & Lukáš, Z. Od jara do zimy. Taneční hry.. Praha: Ipos-Artama, 1999.
  • Kuželová, Š. Pohybová průprava pro vedoucí dětských tanečních souborů. Inspirace.. Praha: Ipos-Artama, 2000.
  • Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
  • Polzerová, E. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy. Průprava dětí mladšího školního věku.. Praha: Ipos-Artama, 1995.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr