Předmět: Didaktika společenskovědního vzdělávání s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika společenskovědního vzdělávání s praxí 2
Kód předmětu USP/Z8DV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktické cíle v primárním společenskovědním vzdělávání. - Kompetence a klíčové kompetence žáka jako cílové kategorie v primárním společenskovědním vzdělávání. - Didaktické metody. - Využití didaktických metod v primárním společenskovědním vzdělávání. - Práce s plánem a mapou v primárním společenskovědním vzdělávání. - Organizační formy a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání. - Exkurze v primárním společenskovědním vzdělávání. - Projektové vyučování v primárním společenskovědním vzdělávání. - Didaktické pomůcky, didaktické prostředky a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání. - Rozvíjení orientace v čase u žáka mladšího školního věku. - Rozvíjení orientace v prostoru u žáka mladšího školního věku. - Analýza doporučených učebních textů využívaných ve společenskovědním vzdělávání. - Analýza dostupných učebních textů využívaných ve společenskovědním vzdělávání. - Využití informačních a komunikačních technologií v primárním společenskovědním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 19 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
didaktické cíle v primárním společenskovědním vzdělávání
didaktické cíle v primárním společenskovědním vzdělávání
kompetence a klíčové kompetence žáka
kompetence a klíčové kompetence žáka
didaktické metody a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
didaktické metody a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
organizační formy a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
organizační formy a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
didaktické pomůcky, didaktické prostředky a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
didaktické pomůcky, didaktické prostředky a jejich využití v primárním společenskovědním vzdělávání
Odborné dovednosti
pracovat s plánem a mapou v primárním společenskovědním vzdělávání
pracovat s plánem a mapou v primárním společenskovědním vzdělávání
navrhnout možnosti exkurzí a možnosti projektového vyučování v primárním společenskovědním vzdělávání
navrhnout možnosti exkurzí a možnosti projektového vyučování v primárním společenskovědním vzdělávání
rozvíjet orientaci v čase a prostoru u žáka mladšího školního věku
rozvíjet orientaci v čase a prostoru u žáka mladšího školního věku
analyzovat doporučené a dostupné učební texty využívané ve společenskovědním vzdělávání
analyzovat doporučené a dostupné učební texty využívané ve společenskovědním vzdělávání
využít informačních a komunikačních technologií v primárním společenskovědním vzdělávání
využít informačních a komunikačních technologií v primárním společenskovědním vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Klusák, M. Poznávání sociálního prostředí. In Kolláriková, Z., & Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • Kožuchová, M., Gavora, P., Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Hirschnerová, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: Mladé letá, 2011.
  • Machalová, M. Co znamená, má-li se dítě naučit chápat historický čas? In Maňák, J., & Janík, T. (eds.) Problémy kurikula základní školy. Brno: MU PdF Brno, 2006.
  • Rašková, M. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc: VUP, 2006.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Skalková, J. Význam kategorie cíle a kompetence pro vzdělávací koncepce. Pedagogická orientace, 4(28), 11-24.. 2006.
  • Stará, J., & Starý, K. Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace. 27(1), 6-29.. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr