Předmět: Základy pedagogického výzkumu

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy pedagogického výzkumu
Kód předmětu USP/Z7ZPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Věda a výzkum. - Metodologie vědy. - Etika vědecké práce. - Vyhledávání a využívání informačních zdrojů. - Práce s odbornou literaturou a odbornými texty. - Základní filosofická východiska pedagogického výzkumu. - Základní druhy a členění výzkumu. - Strategie výzkumu a výzkumný design. - Plán a postup realizace pedagogického výzkumu. - Úvod do kvalitativního výzkumu. - Úvod do kvantitativního výzkumu. - Vstup do terénu: strategie a taktika. - Základní principy zpracování dat v pedagogickém výzkumu. - Psaní textu o pedagogickém výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza prezentace, Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
teoretická příprava výzkumné aktivity
teoretická příprava výzkumné aktivity
metodologická příprava výzkumné aktivity
metodologická příprava výzkumné aktivity
kvantitativní a kvalitativní paradigma pedagogického výzkumu
kvantitativní a kvalitativní paradigma pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
etické souvislosti pedagogického výzkumu
zásady zpracování výzkumného projektu
zásady zpracování výzkumného projektu
Odborné dovednosti
student identifikovat relevantní výzkumné téma
student identifikovat relevantní výzkumné téma
zpracovat teoretická či historická východiska badatelského problému
zpracovat teoretická či historická východiska badatelského problému
koncipovat metodologický design badatelské aktivity
koncipovat metodologický design badatelské aktivity
zdůvodnit navržený badatelský postup
zdůvodnit navržený badatelský postup
reflektovat silné a slabé stránky realizované badatelské aktivity
reflektovat silné a slabé stránky realizované badatelské aktivity
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Flick, U. An introduction to qualitative research. London: SAGE, 2002.
  • Gavora, P. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 25(3), 345-371.. 2015.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
  • Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
  • Klapko, D. Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 72-90.. 2015.
  • Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
  • Švaříček, R.,& Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr