Předmět: Spolupráce rodiny a školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Spolupráce rodiny a školy
Kód předmětu USP/Z7SRS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce školy a rodiny - vymezení klíčových pojmů. - Rodina, rodiče, rodičovství jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Učitelé a děti jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Roviny vztahu ZŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu školy a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu školy a rodiny. - Sporné aspekty vztahů školy a rodiny. - Specifika vztahu školy a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Přechod z mateřské do základní školy jako specifická agenda spolupráce školy a rodiny. - Formy spolupráce školy a rodiny - možnosti a rizika. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky ZŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodin
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodin
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání
analyzovat výhody aspekty spolupráce školy a rodin
analyzovat výhody aspekty spolupráce školy a rodin
analyzovat sporné aspekty spolupráce školy a rodin
analyzovat sporné aspekty spolupráce školy a rodin
Odborné dovednosti
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
projektovat strategie spolupráce s rodiči
projektovat strategie spolupráce s rodiči
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál., 2013.
  • Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi.. Bratislava: Vydavateľstvo UK., 2012.
  • Majerčíková, J. Rodina a jej dôvera ku škole. Pedgogika, 2(1), 9-27.. 2011.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
  • Plisková, B. (2022). Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků. e-Pedagogium, 22(3).
  • Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina.. Brno: MU., 2004.
  • Štech, S., & Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 57-93, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr