Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Spolupráce školy a rodiny - vymezení klíčových pojmů. - Rodina, rodiče, rodičovství jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Učitelé a děti jako aktéři vztahu školy a rodiny. - Roviny vztahu ZŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu školy a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu školy a rodiny. - Sporné aspekty vztahů školy a rodiny. - Specifika vztahu školy a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Přechod z mateřské do základní školy jako specifická agenda spolupráce školy a rodiny. - Formy spolupráce školy a rodiny - možnosti a rizika. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky ZŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodin |
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodin |
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků |
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
analyzovat výhody aspekty spolupráce školy a rodin |
analyzovat výhody aspekty spolupráce školy a rodin |
analyzovat sporné aspekty spolupráce školy a rodin |
analyzovat sporné aspekty spolupráce školy a rodin |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál., 2013.
-
Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi.. Bratislava: Vydavateľstvo UK., 2012.
-
Majerčíková, J. Rodina a jej dôvera ku škole. Pedgogika, 2(1), 9-27.. 2011.
-
Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
-
Plisková, B. (2022). Recyklované rodičovství aneb rodičovství prarodičů vychovávajících druhou generaci potomků. e-Pedagogium, 22(3).
-
Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina.. Brno: MU., 2004.
-
Štech, S., & Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 57-93, 2001.
|