Předmět: Školní a poradenská psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Školní a poradenská psychologie
Kód předmětu USP/Z7SPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Konečná Karin, Mgr.
  • Šťastná Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k psychologickému poradenství, organizaci a činnosti poradenských pracovišť. - Předmět a význam psychologického poradenství. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. - Etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství. - Poradenské přístupy, poradenský proces. - Komunikace v poradenském procesu. - Specifika práce s dětskou klientelou. - Diagnostické strategie v různých věkových obdobích. - Zpráva z vyšetření a práce s údaji. - Přehled nejčastějších školních problémů. - Problematika školní neúspěšnosti (inteligence, specifické poruchy učení, poruchy pozornosti, vývojově podmíněné změny). - Problémy související s narušeným chováním (agresivní a neagresivní poruchy chování). - Narušené sociální vztahy ve třídě. Možnosti jejich řešení. - Problémy související s narušeným citovým prožíváním. - Specifika zdravotně a sociálně znevýhodněných žáků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 27 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
předmět a význam psychologického poradenství
předmět a význam psychologického poradenství
etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství
etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství
poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství
poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství
oblasti školního poradenství
oblasti školního poradenství
diagnostické strategie v různých věkových kategoriích
diagnostické strategie v různých věkových kategoriích
Odborné dovednosti
zhodnotí a vysvětlí možnosti pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání
zhodnotí a vysvětlí možnosti pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání
vyjmenuje oblasti školního poradenství a vysvětlí jejich význam
vyjmenuje oblasti školního poradenství a vysvětlí jejich význam
charakterizuje fáze poradenského procesu
charakterizuje fáze poradenského procesu
volí a aplikuje vybrané diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
volí a aplikuje vybrané diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
využívá údajů ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem
využívá údajů ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza textu
Analýza textu
Esej
Esej
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Geldard, K., & Geldard, D. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál, 2008.
  • Kendíková, J., & Vosmik, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky (2. vydání). Praha: Pasparta, 2016.
  • Knotová, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
  • Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál,, 2005.
  • Matějček, Z., & Klégrová, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Vydání třetí). Praha: Portál, 2015.
  • Štech, S., & Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Vágnerová, M., & Klégrová, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr