|
Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Konečná Karin, Mgr.
-
Bernátková Andrea, PhDr. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k psychologickému poradenství, organizaci a činnosti poradenských pracovišť. - Předmět a význam psychologického poradenství. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. - Etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství. - Poradenské přístupy, poradenský proces. - Komunikace v poradenském procesu. - Specifika práce s dětskou klientelou. - Diagnostické strategie v různých věkových obdobích. - Zpráva z vyšetření a práce s údaji. - Přehled nejčastějších školních problémů. - Problematika školní neúspěšnosti (inteligence, specifické poruchy učení, poruchy pozornosti, vývojově podmíněné změny). - Problémy související s narušeným chováním (agresivní a neagresivní poruchy chování). - Narušené sociální vztahy ve třídě. Možnosti jejich řešení. - Problémy související s narušeným citovým prožíváním. - Specifika zdravotně a sociálně znevýhodněných žáků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 27 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| předmět a význam psychologického poradenství |
| předmět a význam psychologického poradenství |
| etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství |
| etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství |
| poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství |
| poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství |
| oblasti školního poradenství |
| oblasti školního poradenství |
| diagnostické strategie v různých věkových kategoriích |
| diagnostické strategie v různých věkových kategoriích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit a vysvětlit možnosti pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání |
| zhodnotit a vysvětlit možnosti pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání |
| vyjmenovat oblasti školního poradenství a vysvětlí jejich význam |
| vyjmenovat oblasti školního poradenství a vysvětlí jejich význam |
| charakterizovat fáze poradenského procesu |
| charakterizovat fáze poradenského procesu |
| aplikovat vybrané diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
| aplikovat vybrané diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
| využívat údajů ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem |
| využívat údajů ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Esej |
| Esej |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Geldard, K., & Geldard, D. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Portál, 2008.
-
Kendíková, J., & Vosmik, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky (2. vydání). Praha: Pasparta, 2016.
-
Knotová, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
-
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál,, 2005.
-
Matějček, Z., & Klégrová, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Vydání třetí). Praha: Portál, 2015.
-
Štech, S., & Zapletalová, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Vágnerová, M., & Klégrová, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
-
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.
|