|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Profesní přístupy ke sledování kvality výuky. - Teoretická znalost a praktická zkušenost - analýza vztahů. - Učitelovo přesvědčení o kvalitě výuky. - Přístupy učitele k vyučování. - Časový rozměr výuky, tvorba mentálního schématu. - Sebepojetí učitele. - Mezi gramotností a kompetencemi - analýza pojmů. - Transformace obsahu učiva. - Model sdílení znalostí. - Problém redukce v obsahu učiva. - Funkční gramotnost - analýza konstruktu. - Reprezentace obsahu jako základ didaktického náhledu na funkční gramotnost. - Výchova charakteru - ctnosti a morální dimenze učitelské profese. - Profese - učitel.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky |
| popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky |
| vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický) |
| vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický) |
| definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další) |
| definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další) |
| charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti |
| charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti |
| popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi |
| popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi |
| charakterizovat principy Výchovy charakteru a jejich využití v praxi učitele 1. stupně ZŠ |
| charakterizovat principy Výchovy charakteru a jejich využití v praxi učitele 1. stupně ZŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu |
| koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu |
| vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům |
| vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům |
| transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků |
| transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků |
| argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností |
| argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností |
| navrhnout a zdůvodnit metodiku k rozvoji vybraných ctností ve výuce |
| navrhnout a zdůvodnit metodiku k rozvoji vybraných ctností ve výuce |
| reflektovat vztah mezi osobním sebepojetím učitele a jeho působením ve výchově charakteru |
| reflektovat vztah mezi osobním sebepojetím učitele a jeho působením ve výchově charakteru |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Exkurze |
| Analýza textu |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
-
Videozáznamy výuky (NPI, Učitel naživo) pro analýzu kvality výuky, Případové studie pedagogických situací, Metodické listy k Výchově charakteru (výstupy studentek). .
-
Arthur, J., Kristjánsson, K., Harrison, T., Sanderse, W., Wright, D. Výchova charakteru a výuka ctností ve školách. 2024.
-
Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
-
Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání.. Brno: Paido, 2005.
-
Kristjánsson, K. Aristotelian Character Education.. Routledge, 2015.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
|