Předmět: Primární pedagogika s praxí 7

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 7
Kód předmětu USP/Z7PX7
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Profesní přístupy ke sledování kvality výuky. - Teoretická znalost a praktická zkušenost - analýza vztahů. - Učitelovo přesvědčení o kvalitě výuky. - Přístupy učitele k vyučování. - Poznávání a hodnocení - normativní a explanační pojetí v didaktice. - Časový rozměr výuky, tvorba mentálního schématu. - Sebepojetí učitele. - Mezi gramotností a kompetencemi - analýza pojmů. - Transformace obsahu učiva. - Model sdílení znalostí. - Problém redukce v obsahu učiva. - Funkční gramotnost - analýza konstruktu. - Reprezentace obsahu jako základ didaktického náhledu na funkční gramotnost. - Profese - učitel.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky
popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky
vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický)
vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický)
definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další)
definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další)
charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti
charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti
popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi
popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi
Odborné dovednosti
s oporou o kritéria a charakteristiky rozlišit kvalitní a nekvalitní výuku
s oporou o kritéria a charakteristiky rozlišit kvalitní a nekvalitní výuku
koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu
koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu
vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům
vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům
transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků
transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků
argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností
argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
  • Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007.
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání.. Brno: Paido, 2005.
  • Kaščák, O. Škola jako rituálny priestor. Bratislava: Veda, 2010.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
  • Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
  • Wiegerová, A. & Lampertová, A. A teacher´s diary as a research instrument. e-Pedagogium, 51(4), 24-32.. 2013.
  • Wiegerová, A. et al. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr