Vyučující
|
-
Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Profesní přístupy ke sledování kvality výuky. - Teoretická znalost a praktická zkušenost - analýza vztahů. - Učitelovo přesvědčení o kvalitě výuky. - Přístupy učitele k vyučování. - Poznávání a hodnocení - normativní a explanační pojetí v didaktice. - Časový rozměr výuky, tvorba mentálního schématu. - Sebepojetí učitele. - Mezi gramotností a kompetencemi - analýza pojmů. - Transformace obsahu učiva. - Model sdílení znalostí. - Problém redukce v obsahu učiva. - Funkční gramotnost - analýza konstruktu. - Reprezentace obsahu jako základ didaktického náhledu na funkční gramotnost. - Profese - učitel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky |
popsat modely a charakteristiky kvalitní výuky |
vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický) |
vysvětlit přístupy učitele k výuce (na kontinuu transmisivní - konstruktivistický) |
definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další) |
definovat cílové kategorie vzdělávání (gramotnosti, kompetence a další) |
charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti |
charakterizovat typy transformace vzdělávacího obsahu a jejich zákonitosti |
popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi |
popsat strukturu rolí a činností v učitelské profesi |
Odborné dovednosti |
---|
s oporou o kritéria a charakteristiky rozlišit kvalitní a nekvalitní výuku |
s oporou o kritéria a charakteristiky rozlišit kvalitní a nekvalitní výuku |
koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu |
koncipovat výukovou situaci v duchu transmisivního a konstruktivistického přístupu |
vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům |
vybrat a ztvárnit vzdělávací obsahy a metody vzhledem ke gramotnostně a kompetenčně založeným vzdělávacím cílům |
transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků |
transformovat vzdělávací obsah vzhledem k cílům vzdělávání a učebním možnostem a problémům žáků |
argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností |
argumentovat pro učitelství jako profesi s vymezenou strukturou rolí a činností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Exkurze |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium..
-
Hrabal, V., & Pavelková, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
-
Janík, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání.. Brno: Paido, 2005.
-
Kaščák, O. Škola jako rituálny priestor. Bratislava: Veda, 2010.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. FHS UTB, 2015.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Wiegerová, A. & Lampertová, A. A teacher´s diary as a research instrument. e-Pedagogium, 51(4), 24-32.. 2013.
-
Wiegerová, A. et al. Self efficacy v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012.
|