Předmět: Příprava školy v přírodě

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Příprava školy v přírodě
Kód předmětu USP/Z7PSP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Škola v přírodě - pojetí a zaměření škol v přírodě. - Role školy v přírodě v edukační práci s dětmi na primárním stupni vzdělávání. - Legislativa spojená se školami v přírodě, zásady první pomoci, přežití v přírodě. - Organizace školy v přírodě. - Příprava organizační a metodická. - Zásady bezpečnosti při realizaci školy v přírodě. - Realizace rozmanitých forem pobytu v přírodě se zaměřením na letní školu v přírodě. - Organizace výletu, táboření, orientace v přírodě a topografie. - Aktivity a hry v přírodě. - Seznamovací, týmové a kreativní činnosti. - Využití projektů a tématické výuky v podmínkách školy v přírodě. - Pohybové činnosti, práce s přírodním materiálem. - Netradiční pohybové a edukační aktivity využívající prvků výchovy zážitkem. - Reflexe a její role v edukační práci.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojem škola v přírodě,
definovat základní pojem škola v přírodě,
rozvinuté elementární dovednosti ve vyhledávání aktivit podporujících cíle a obsah školy v přírodě
rozvinuté elementární dovednosti ve vyhledávání aktivit podporujících cíle a obsah školy v přírodě
analyzovat kreativně kooperační aktivity
analyzovat kreativně kooperační aktivity
pojmenovat související normy, vyhlášky a další dokumenty,
pojmenovat související normy, vyhlášky a další dokumenty,
popsat metodiku přípravy školy v přírodě,
popsat metodiku přípravy školy v přírodě,
Odborné dovednosti
vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi na louce, v lese, v místnosti
vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi na louce, v lese, v místnosti
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině,
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině,
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
vyhledat informace o školní legislativě ČR z odborných zdrojů
vyhledat informace o školní legislativě ČR z odborných zdrojů
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci přípravy projektu školy v přírodě
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci přípravy projektu školy v přírodě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Bubelíniová, M., Wiegerová, A., & Hirschnerová, Z. Premeny školy v prírode. Bratislava: Iuventa, 2002.
  • Doležalová, E., & Kučerová, A. Hry v přírodě a s přírodou. 1. vyd.. Praha: Mladá fronta, 2004.
  • Foglar, J. (Miloš Zapletal, ed.). Hry Jaroslava Foglara. Praha: Olympia, 2000.
  • Foglová, M. Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů [pro děti od 6 do 11 let]. Praha: Portál, 2008.
  • Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, o.s, 2005.
  • Lochmanová, L. & Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998.
  • Neuman, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2009.
  • Neuman, J. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě.. Praha: Portál, 2000.
  • Pelánek, R. Zážitkové výukové programy.. Praha: Portál, 2010.
  • Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  • Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr