Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Škola v přírodě - pojetí a zaměření škol v přírodě. - Role školy v přírodě v edukační práci s dětmi na primárním stupni vzdělávání. - Legislativa spojená se školami v přírodě, zásady první pomoci, přežití v přírodě. - Organizace školy v přírodě. - Příprava organizační a metodická. - Zásady bezpečnosti při realizaci školy v přírodě. - Realizace rozmanitých forem pobytu v přírodě se zaměřením na letní školu v přírodě. - Organizace výletu, táboření, orientace v přírodě a topografie. - Aktivity a hry v přírodě. - Seznamovací, týmové a kreativní činnosti. - Využití projektů a tématické výuky v podmínkách školy v přírodě. - Pohybové činnosti, práce s přírodním materiálem. - Netradiční pohybové a edukační aktivity využívající prvků výchovy zážitkem. - Reflexe a její role v edukační práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojem škola v přírodě, |
definovat základní pojem škola v přírodě, |
rozvinuté elementární dovednosti ve vyhledávání aktivit podporujících cíle a obsah školy v přírodě |
rozvinuté elementární dovednosti ve vyhledávání aktivit podporujících cíle a obsah školy v přírodě |
analyzovat kreativně kooperační aktivity |
analyzovat kreativně kooperační aktivity |
pojmenovat související normy, vyhlášky a další dokumenty, |
pojmenovat související normy, vyhlášky a další dokumenty, |
popsat metodiku přípravy školy v přírodě, |
popsat metodiku přípravy školy v přírodě, |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi na louce, v lese, v místnosti |
vybrat a aplikovat vhodné aktivity a formy práce s dětmi na louce, v lese, v místnosti |
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině, |
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině, |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
vyhledat informace o školní legislativě ČR z odborných zdrojů |
vyhledat informace o školní legislativě ČR z odborných zdrojů |
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci přípravy projektu školy v přírodě |
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou učitele a jeho působení v rámci přípravy projektu školy v přírodě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bubelíniová, M., Wiegerová, A., & Hirschnerová, Z. Premeny školy v prírode. Bratislava: Iuventa, 2002.
-
Doležalová, E., & Kučerová, A. Hry v přírodě a s přírodou. 1. vyd.. Praha: Mladá fronta, 2004.
-
Foglar, J. (Miloš Zapletal, ed.). Hry Jaroslava Foglara. Praha: Olympia, 2000.
-
Foglová, M. Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů [pro děti od 6 do 11 let]. Praha: Portál, 2008.
-
Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, o.s, 2005.
-
Lochmanová, L. & Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998.
-
Neuman, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 2009.
-
Neuman, J. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě.. Praha: Portál, 2000.
-
Pelánek, R. Zážitkové výukové programy.. Praha: Portál, 2010.
-
Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce, 2008.
|