Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
Obsah předmětu
|
- Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. - Pojetí a cíle VV. - Současné trendy ve VV a jejich představitelé. - Dětský výtvarný projev, jeho teorie. - Vznik a podstata dětského výtvarného projevu, grafomotorika. - Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky. - Typologie výtvarného projevu (Herbert Read, Victor Löwenfeld, Jaromír Uždil, Věra Roeselová). - Plánování výtvarných činností s ohledem na typologii. Problematika hodnocení DVP s ohledem na typologii. - Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování. - Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte. - Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; tvůrcové dětské knihy, komiksů. - Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova). - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta v ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
popsat vznik a podstatu dětského výtvarného projevu, stadia vývoje dětského výtvarného projevu |
popsat vznik a podstatu dětského výtvarného projevu, stadia vývoje dětského výtvarného projevu |
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ |
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ |
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
analyzovat RVP ZV |
analyzovat RVP ZV |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy |
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy |
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy |
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy |
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Grafické a výtvarné činnosti |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
-
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie.. Praha: Portál, 2001.
-
Hazuková, H., & Šamšula, P. Didaktika výtvarné výchovy IV. Praha: Karolinum, 2010.
-
Roeselová, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1999.
-
Slavík, J. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání.. Praha: Práce, 1997.
-
Stadlerová, H. a kol. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU., 2010.
-
Zhoř. I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.
|