Předmět: Didaktika výtvarné výchovy s praxí

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy s praxí
Kód předmětu USP/Z7DVV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
Obsah předmětu
- Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. - Pojetí a cíle VV. - Současné trendy ve VV a jejich představitelé. - Dětský výtvarný projev, jeho teorie. - Vznik a podstata dětského výtvarného projevu, grafomotorika. - Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky. - Typologie výtvarného projevu (Herbert Read, Victor Löwenfeld, Jaromír Uždil, Věra Roeselová). - Plánování výtvarných činností s ohledem na typologii. Problematika hodnocení DVP s ohledem na typologii. - Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování. - Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte. - Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; tvůrcové dětské knihy, komiksů. - Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova). - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta v ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky
popsat vznik a podstatu dětského výtvarného projevu, stadia vývoje dětského výtvarného projevu
popsat vznik a podstatu dětského výtvarného projevu, stadia vývoje dětského výtvarného projevu
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
analyzovat RVP ZV
analyzovat RVP ZV
Odborné dovednosti
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Grafické a výtvarné činnosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Grafické a výtvarné činnosti
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Babyrádová, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
  • Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie.. Praha: Portál, 2001.
  • Hazuková, H., & Šamšula, P. Didaktika výtvarné výchovy IV. Praha: Karolinum, 2010.
  • Roeselová, V. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1999.
  • Slavík, J. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání.. Praha: Práce, 1997.
  • Stadlerová, H. a kol. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU., 2010.
  • Zhoř. I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr