|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Osobnost učitele hudební výchovy. - Pěvecké činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Hudebně pohybové činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Instrumentální činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Poslechové činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Didaktické zásady a jejich uplatnění v hudební výchově. - Výukové a učební cíle v hudební výchově. - Rozvíjení klíčových kompetencí v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Klasické a aktivizující výukové metody v hudební výchově. - Párová, skupinová a kooperativní výuka v hudební výchově. - Projektové vyučování v hudební výchově. Výchovné koncerty. - Materiální didaktické prostředky v hudební výchově (digitální technologie a moderní trendy). - Mezipředmětové vztahy a průřezová témata v hudební výchově. - Integrativní pojetí hudební výchovy (integrace vzdělávacího obsahu v hudebních činnostech). - Reflexe vlastní přípravy na výuku hudební výchovy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
| definovat základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
| popsat teoretická východiska činnostního pojetí hudební výchovy |
| popsat teoretická východiska činnostního pojetí hudební výchovy |
| popsat didaktické kategorie a možnosti jejich uplatnění v hudební výchově |
| popsat didaktické kategorie a možnosti jejich uplatnění v hudební výchově |
| charakterizovat integrativní pojetí hudební výchovy |
| charakterizovat integrativní pojetí hudební výchovy |
| vymezit stěžejní oblasti RVP ZV pro předmět hudební výchova |
| vymezit stěžejní oblasti RVP ZV pro předmět hudební výchova |
| Odborné dovednosti |
|---|
| objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
| objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky hudební výchovy |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky hudební výchovy |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
| realizovat výuku v rámci pedagogické praxe na 1. stupni ZŠ |
| realizovat výuku v rámci pedagogické praxe na 1. stupni ZŠ |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce hudební výchovy |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce hudební výchovy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2017.
-
Černá, L. Nadání žáků a problematika jeho identifikování v edukační realitě. In Sapere Aude 2012 ? Vzdělání a dnešní společnost. Hradec Králové: Magnanimitas, 476-484.. 2012.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy.. Ostrava: Montanex, 2001.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
-
Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno, 2005.
-
Kulhánková, E. Taneční hry s písničkami. Praha, 2013.
-
Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, 2011.
-
Pecháček, S., & Váňová, H. Praktické úkoly z?didaktiky hudební výchovy. 2001.
-
Sedlák, F., & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha, 2013.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada. 2007.
-
Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc: UPOL. 2003.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež.. Praha: Portál., 2011.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A., & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku.. Praha, 2000.
-
Šrámková, K. Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Brno: MU. 2012.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.
-
Váňová, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK. 2004.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium i praxi. Praha: Grada. 2014.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada. 2012.
|