Předmět: Didaktika hudební výchovy s praxí

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika hudební výchovy s praxí
Kód předmětu USP/Z7DHV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Osobnost učitele hudební výchovy. - Pěvecké činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Hudebně pohybové činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Instrumentální činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Poslechové činnosti v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Didaktické zásady a jejich uplatnění v hudební výchově. - Výukové a učební cíle v hudební výchově. - Rozvíjení klíčových kompetencí v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Klasické a aktivizující výukové metody v hudební výchově. - Párová, skupinová a kooperativní výuka v hudební výchově. - Projektové vyučování v hudební výchově. Výchovné koncerty. - Materiální didaktické prostředky v hudební výchově (digitální technologie a moderní trendy). - Mezipředmětové vztahy a průřezová témata v hudební výchově. - Integrativní pojetí hudební výchovy (integrace vzdělávacího obsahu v hudebních činnostech). - Reflexe vlastní přípravy na výuku hudební výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy
definovat základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy
popsat teoretická východiska činnostního pojetí hudební výchovy
popsat teoretická východiska činnostního pojetí hudební výchovy
popsat didaktické kategorie a možnosti jejich uplatnění v hudební výchově
popsat didaktické kategorie a možnosti jejich uplatnění v hudební výchově
charakterizovat integrativní pojetí hudební výchovy
charakterizovat integrativní pojetí hudební výchovy
vymezit stěžejní oblasti RVP ZV pro předmět hudební výchova
vymezit stěžejní oblasti RVP ZV pro předmět hudební výchova
Odborné dovednosti
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky hudební výchovy
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky hudební výchovy
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy
realizovat výuku v rámci pedagogické praxe na 1. stupni ZŠ
realizovat výuku v rámci pedagogické praxe na 1. stupni ZŠ
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce hudební výchovy
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce hudební výchovy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Týmová práce
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2017.
  • Černá, L. Nadání žáků a problematika jeho identifikování v edukační realitě. In Sapere Aude 2012 ? Vzdělání a dnešní společnost. Hradec Králové: Magnanimitas, 476-484.. 2012.
  • Daniel, L. Metodika hudební výchovy.. Ostrava: Montanex, 2001.
  • Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
  • Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno, 2005.
  • Kulhánková, E. Taneční hry s písničkami. Praha, 2013.
  • Payneová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, 2011.
  • Pecháček, S., & Váňová, H. Praktické úkoly z?didaktiky hudební výchovy. 2001.
  • Sedlák, F., & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha, 2013.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada. 2007.
  • Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc: UPOL. 2003.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež.. Praha: Portál., 2011.
  • Šimanovský, Z., Tichá, A., & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku.. Praha, 2000.
  • Šrámková, K. Didaktika hudební výchovy v současném systému vzdělávání. Brno: MU. 2012.
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.
  • Váňová, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK. 2004.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium i praxi. Praha: Grada. 2014.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr