Předmět: Specifika práce učitele v přípravném ročníku ZŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Specifika práce učitele v přípravném ročníku ZŠ
Kód předmětu USP/Z6SPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Legislativní východiska přípravných tříd/ročníků. - Kurikulární vymezení obsahu vzdělávání v přípravné třídě. - Odklad školní docházky - podmínky, rozhodnutí. - Organizační, hygienické podmínky pro činnost přípravné třídy. - Výchovně-vzdělávací proces a jeho specifika v přípravné třídě. - Rozvoj předmatematických a sebeobslužných dovedností. - Rozvoj jazykových, předčtenářských dovedností. - Rozvoj sociálních dovedností, podpora spolupráce a tvořivosti dětí. - Využití inovativních a alternativních prvků výchovy a vzdělávání do procesu vzdělávání v přípravné třídě. - Oblasti pedagogické diagnostiky dětí v přípravné třídě - vybrané oblasti. - Praktické příklady projektování činností v přípravné třídě. - Profesní, pedagogické a diagnostické požadavky na učitele v přípravné třídě. - Spolupráce učitelů se speciálními pedagogy, odborná péče. - Domácí příprava a spolupráce s rodinou.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
legislativní východiska přípravných ročníků a jejich ukotvení ve školském systému
legislativní východiska přípravných ročníků a jejich ukotvení ve školském systému
pojetí vzdělávání v přípravných třídách
pojetí vzdělávání v přípravných třídách
oblasti rozvoje dítěte předškolního a mladšího školního věku
oblasti rozvoje dítěte předškolního a mladšího školního věku
vzdělávací obsah v přípravných ročnících
vzdělávací obsah v přípravných ročnících
role učitele v přípravných třídách
role učitele v přípravných třídách
Odborné dovednosti
vymezit postavení přípravných tříd
vymezit postavení přípravných tříd
orientovat se v základních oblastech rozvoje dítěte
orientovat se v základních oblastech rozvoje dítěte
popsat úlohu učitele v přípravné třídě
popsat úlohu učitele v přípravné třídě
plánovat výchovně-vzdělávací proces v přípravné třídě
plánovat výchovně-vzdělávací proces v přípravné třídě
navrhnout formy spolupráce s rodiči a dalšími vzdělávacími subjekty
navrhnout formy spolupráce s rodiči a dalšími vzdělávacími subjekty
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Franclová, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013.
  • Hewitt, D., & Tarrant, S. Innovative teaching and learning in primary schools. Los Angeles: SAGE, 2015.
  • Kutálková, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. Praha: Grada, 2010.
  • Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
  • Spilková, V., Hejlová, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: UK, 2010.
  • Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Šulová, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
  • Zitková, H. Rozvoj sociálních dovedností u žáků na I. stupni základních škol.. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr