Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Legislativní východiska přípravných tříd/ročníků. - Kurikulární vymezení obsahu vzdělávání v přípravné třídě. - Odklad školní docházky - podmínky, rozhodnutí. - Organizační, hygienické podmínky pro činnost přípravné třídy. - Výchovně-vzdělávací proces a jeho specifika v přípravné třídě. - Rozvoj předmatematických a sebeobslužných dovedností. - Rozvoj jazykových, předčtenářských dovedností. - Rozvoj sociálních dovedností, podpora spolupráce a tvořivosti dětí. - Využití inovativních a alternativních prvků výchovy a vzdělávání do procesu vzdělávání v přípravné třídě. - Oblasti pedagogické diagnostiky dětí v přípravné třídě - vybrané oblasti. - Praktické příklady projektování činností v přípravné třídě. - Profesní, pedagogické a diagnostické požadavky na učitele v přípravné třídě. - Spolupráce učitelů se speciálními pedagogy, odborná péče. - Domácí příprava a spolupráce s rodinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
legislativní východiska přípravných ročníků a jejich ukotvení ve školském systému |
legislativní východiska přípravných ročníků a jejich ukotvení ve školském systému |
pojetí vzdělávání v přípravných třídách |
pojetí vzdělávání v přípravných třídách |
oblasti rozvoje dítěte předškolního a mladšího školního věku |
oblasti rozvoje dítěte předškolního a mladšího školního věku |
vzdělávací obsah v přípravných ročnících |
vzdělávací obsah v přípravných ročnících |
role učitele v přípravných třídách |
role učitele v přípravných třídách |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit postavení přípravných tříd |
vymezit postavení přípravných tříd |
orientovat se v základních oblastech rozvoje dítěte |
orientovat se v základních oblastech rozvoje dítěte |
popsat úlohu učitele v přípravné třídě |
popsat úlohu učitele v přípravné třídě |
plánovat výchovně-vzdělávací proces v přípravné třídě |
plánovat výchovně-vzdělávací proces v přípravné třídě |
navrhnout formy spolupráce s rodiči a dalšími vzdělávacími subjekty |
navrhnout formy spolupráce s rodiči a dalšími vzdělávacími subjekty |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Franclová, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013.
-
Hewitt, D., & Tarrant, S. Innovative teaching and learning in primary schools. Los Angeles: SAGE, 2015.
-
Kutálková, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. Praha: Grada, 2010.
-
Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
-
Spilková, V., Hejlová, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha: UK, 2010.
-
Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z., Bílek, M., Brücknerová, K., Černochová, M., et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
Šulová, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
-
Zitková, H. Rozvoj sociálních dovedností u žáků na I. stupni základních škol.. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2014.
|