Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Zařízení pro výchovu mimo vyučování a zájmové vzdělávání (střediska volného času, školní kluby, školní družiny). - Vymezení pojmu volný čas. - Obecná charakteristika školní družiny. - Historie a aspekty ovlivňující vývoj školní družiny. - Výchovné cíle, které školní družina naplňuje. - Funkce školní družiny. - Prostředí, prostory a materiální vybavení školní družiny. - Školní družina a její právní zakotvení. - Dokumentace, kontrola a hodnocení ve školní družině. - Činnosti, realizující se ve školní družině. - Osobnost vychovatele ve školní družině. - Tematické projekty realizující se ve školní družině (rámcové, měsíční, týdenní). - Vytvoření tematického projektu pro děti mladšího školního věku. - Prezentace tohoto projektu v semináři se zapojením ostatních studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat školní družinu jako instituci zájmového vzdělávání |
popsat školní družinu jako instituci zájmového vzdělávání |
definovat legislativní rámec zájmového vzdělávání |
definovat legislativní rámec zájmového vzdělávání |
charakterizovat funkce školní družiny |
charakterizovat funkce školní družiny |
popsat cíle a obsah vzdělávacího programu školní družiny |
popsat cíle a obsah vzdělávacího programu školní družiny |
definovat specifika práce vychovatele ve školní družině |
definovat specifika práce vychovatele ve školní družině |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit vhodnost volnočasových aktivit vzhledem k cílové skupině žáků |
zhodnotit vhodnost volnočasových aktivit vzhledem k cílové skupině žáků |
orientovat se v legislativním rámci školní družiny |
orientovat se v legislativním rámci školní družiny |
rozpoznat rozdíly mezi činnostmi ve školní družině a jinými činnostmi edukačního procesu |
rozpoznat rozdíly mezi činnostmi ve školní družině a jinými činnostmi edukačního procesu |
vytvořit vzdělávací program pro školní družinu |
vytvořit vzdělávací program pro školní družinu |
vytvořit týdenní tematický projekt pro děti mladšího věku |
vytvořit týdenní tematický projekt pro děti mladšího věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Balková, K. Náměty pro školní družinu: Konkrétní činnosti v 10 tematických projektech. Portál. 2006.
-
Holeyšovská, A. Rok ve školní družině. Portál. 2007.
-
Holeyšovská, A. Zájmová činnost ve školní družině. Portál, 2009.
-
Klapko, D. Educational Challenge not only for Pupils: the Theoretical Foundations of Education of the National Heritage Institute?s program National and Cultural Identity. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 58-71.
-
Pávková, J., & Hájek, B. Školní družina. Portál, 2007.
|