Předmět: Práce ve školní družině

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Práce ve školní družině
Kód předmětu USP/Z6SD
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Zařízení pro výchovu mimo vyučování a zájmové vzdělávání (střediska volného času, školní kluby, školní družiny). - Vymezení pojmu volný čas. - Obecná charakteristika školní družiny. - Historie a aspekty ovlivňující vývoj školní družiny. - Výchovné cíle, které školní družina naplňuje. - Funkce školní družiny. - Prostředí, prostory a materiální vybavení školní družiny. - Školní družina a její právní zakotvení. - Dokumentace, kontrola a hodnocení ve školní družině. - Činnosti, realizující se ve školní družině. - Osobnost vychovatele ve školní družině. - Tematické projekty realizující se ve školní družině (rámcové, měsíční, týdenní). - Vytvoření tematického projektu pro děti mladšího školního věku. - Prezentace tohoto projektu v semináři se zapojením ostatních studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat školní družinu jako instituci zájmového vzdělávání
popsat školní družinu jako instituci zájmového vzdělávání
definovat legislativní rámec zájmového vzdělávání
definovat legislativní rámec zájmového vzdělávání
charakterizovat funkce školní družiny
charakterizovat funkce školní družiny
popsat cíle a obsah vzdělávacího programu školní družiny
popsat cíle a obsah vzdělávacího programu školní družiny
definovat specifika práce vychovatele ve školní družině
definovat specifika práce vychovatele ve školní družině
Odborné dovednosti
zhodnotit vhodnost volnočasových aktivit vzhledem k cílové skupině žáků
zhodnotit vhodnost volnočasových aktivit vzhledem k cílové skupině žáků
orientovat se v legislativním rámci školní družiny
orientovat se v legislativním rámci školní družiny
rozpoznat rozdíly mezi činnostmi ve školní družině a jinými činnostmi edukačního procesu
rozpoznat rozdíly mezi činnostmi ve školní družině a jinými činnostmi edukačního procesu
vytvořit vzdělávací program pro školní družinu
vytvořit vzdělávací program pro školní družinu
vytvořit týdenní tematický projekt pro děti mladšího věku
vytvořit týdenní tematický projekt pro děti mladšího věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Balková, K. Náměty pro školní družinu: Konkrétní činnosti v 10 tematických projektech. Portál. 2006.
  • Holeyšovská, A. Rok ve školní družině. Portál. 2007.
  • Holeyšovská, A. Zájmová činnost ve školní družině. Portál, 2009.
  • Klapko, D. Educational Challenge not only for Pupils: the Theoretical Foundations of Education of the National Heritage Institute?s program National and Cultural Identity. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 58-71.
  • Pávková, J., & Hájek, B. Školní družina. Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr