Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Metody a formy práce založené na žákovské spolupráci. - Prezentace vlastních postupů a výrobků. - Zpracování informací a uplatnění znalostí i dovedností z ostatních předmětů. - Projektové dny, týdny (exkurze). - Enviromentální výchova v pracovních činnostech. - Mediální výchova. - Vlastnosti materiálu (přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát, fólie aj.). - Pracovní pomůcky a nástroje - funkce a využití. - Jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce. - Lidové zvyky, tradice, řemesla. - Pěstitelské pokusy a pozorování. - Stolování, sestavení jídelníčku. - Základy šití (stehy), textilní materiály. - Zásady hygieny a bezpečnosti práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat vývojová specifika dětí mladšího školního věku |
vyjmenovat vývojová specifika dětí mladšího školního věku |
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
definovat základní pedagogické pojmy a kategorie |
charakterizovat zpětnou vazbu |
charakterizovat zpětnou vazbu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat vědomosti o vývoji dítěte při stanovení požadavků na žáka |
aplikovat vědomosti o vývoji dítěte při stanovení požadavků na žáka |
argumentovat vhodnost zvolených výukových metod |
argumentovat vhodnost zvolených výukových metod |
navrhnout přípravu na vyučovací jednotku |
navrhnout přípravu na vyučovací jednotku |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jednoduché pracovní nástroje, jejich funkce a použití |
popsat jednoduché pracovní nástroje, jejich funkce a použití |
vyjmenovat lidové zvyky, tradice a řemesla |
vyjmenovat lidové zvyky, tradice a řemesla |
popsat základní vlastnosti různých materiálů |
popsat základní vlastnosti různých materiálů |
popsat základy stolování |
popsat základy stolování |
popsat šicí stehy |
popsat šicí stehy |
Odborné dovednosti |
---|
využívat jednoduché pracovní postupy a operace |
využívat jednoduché pracovní postupy a operace |
aplikovat zásady hygieny a bezpečnosti práce |
aplikovat zásady hygieny a bezpečnosti práce |
sestavit vhodný jídelníček |
sestavit vhodný jídelníček |
aplikovat jednoduché pěstitelské metody |
aplikovat jednoduché pěstitelské metody |
vytvořit manuál k danému pracovnímu postupu |
vytvořit manuál k danému pracovnímu postupu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bean, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995.
-
Honzíková, J. Lidové tradice v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005.
-
Honzíková, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2008.
-
Honzíková, J. Pracovní výchova s didaktikou. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2015.
-
Nádvorníková, H. Rozvíjíme vnímání a tvořivost dětí: dítě a jeho psychika-poznávací schopnosti a funkce. Praha: Raabe, 2014.
|