Předmět: Rozvoj digitální gramotnosti 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj digitální gramotnosti 1
Kód předmětu USP/Z6RDG
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Cíle výuky informatiky na 1. stupni základní školy. - Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu. - Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu. - Interakce prostřednictvím digitálních technologií. - Bezpečnost a ochrana zařízení, obsahu osobních údajů a soukromí v digitálním prostředí. - Kreativní použití digitálních technologií. - Technologické kompetence dítěte mladšího školního věku. - Hardware a software ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Algoritmizace a programování ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Počítačová grafika ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Základy robotiky ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Dostupné edukační prostředí, prostředky a didaktické hry pro žáky na 1. stupni základní školy. - Práce učitele s elektronickou učebnicí. - Tvorba elektronických výukových materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základy informatiky na 1. stupni základní školy
základy informatiky na 1. stupni základní školy
prohlížení a filtrace digitálního obsahu
prohlížení a filtrace digitálního obsahu
základní vlastnosti a parametry interaktivity
základní vlastnosti a parametry interaktivity
algoritmizace a programování na 1. stupni základní školy
algoritmizace a programování na 1. stupni základní školy
vlastnosti e-learningu a virtuálního vzdělávacího prostředí
vlastnosti e-learningu a virtuálního vzdělávacího prostředí
Odborné dovednosti
popsat základní oblasti informatiky
popsat základní oblasti informatiky
zajistit filtrování vybraných dat digitálního obsahu
zajistit filtrování vybraných dat digitálního obsahu
vytvořit interaktivní vzdělávací obsah
vytvořit interaktivní vzdělávací obsah
definovat algoritmus a program
definovat algoritmus a program
vytvořit elektronické výukové materiály
vytvořit elektronické výukové materiály
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
  • ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
  • Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
  • Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
  • Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
  • Krpejšová, M., & Betáková, L. Don't worry, use ICT aneb začínáme s ICT ve výuce angličtiny na 1. stupni ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2021.
  • Lessner, D. Analýza významu pojmu ?computational thinking. Journal of Technology and Information Education, 6(1), 71?88, 2014.
  • Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
  • Stoffová, V., & Havelka, M. Didaktika informačních technologií. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr