|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Cíle výuky informatiky na 1. stupni základní školy. - Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu. - Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu. - Interakce prostřednictvím digitálních technologií. - Bezpečnost a ochrana zařízení, obsahu osobních údajů a soukromí v digitálním prostředí. - Kreativní použití digitálních technologií. - Technologické kompetence dítěte mladšího školního věku. - Hardware a software ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Algoritmizace a programování ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Počítačová grafika ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Základy robotiky ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Dostupné edukační prostředí, prostředky a didaktické hry pro žáky na 1. stupni základní školy. - Práce učitele s elektronickou učebnicí. - Tvorba elektronických výukových materiálů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| základy informatiky na 1. stupni základní školy |
| základy informatiky na 1. stupni základní školy |
| prohlížení a filtrace digitálního obsahu |
| prohlížení a filtrace digitálního obsahu |
| základní vlastnosti a parametry interaktivity |
| základní vlastnosti a parametry interaktivity |
| algoritmizace a programování na 1. stupni základní školy |
| algoritmizace a programování na 1. stupni základní školy |
| vlastnosti e-learningu a virtuálního vzdělávacího prostředí |
| vlastnosti e-learningu a virtuálního vzdělávacího prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| popsat základní oblasti informatiky |
| popsat základní oblasti informatiky |
| zajistit filtrování vybraných dat digitálního obsahu |
| zajistit filtrování vybraných dat digitálního obsahu |
| vytvořit interaktivní vzdělávací obsah |
| vytvořit interaktivní vzdělávací obsah |
| definovat algoritmus a program |
| definovat algoritmus a program |
| vytvořit elektronické výukové materiály |
| vytvořit elektronické výukové materiály |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení na počítači |
| Cvičení na počítači |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
-
ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
-
Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
-
Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
-
Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
-
Krpejšová, M., & Betáková, L. Don't worry, use ICT aneb začínáme s ICT ve výuce angličtiny na 1. stupni ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2021.
-
Lessner, D. Analýza významu pojmu ?computational thinking. Journal of Technology and Information Education, 6(1), 71?88, 2014.
-
Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
-
Stoffová, V., & Havelka, M. Didaktika informačních technologií. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
-
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.
|