Předmět: Primární pedagogika s praxí 6

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 6
Kód předmětu USP/Z6PX6
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kolumber Tereza, Mgr.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do pedeutologie. Teoretická východiska pojetí osobnosti a profese učitelské. 2. Učitelské vzdělávání. Učitelství jako autentická profese. 3. Osobnost učitele. Profesní já učitele, identita učitele. 4. Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. 5. Učitelovo pojetí výuky. Profesní kreativita. 6. Profesní kompetence a činnosti učitele. 7. Profesní gradace - profesní vývoj a rozvoj učitele. 8. Strategie výuky. 9. Výuková komunikace. 10. Sociální dimenze učitelství. Zdraví a profesní kondice. 11. Výzkumy učitelské profese. 12. Baťovské školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy z pedeutologie
definovat základní pojmy z pedeutologie
vysvětlit princip profesní gradace
vysvětlit princip profesní gradace
vyjmenovat učitelovy profesní kompetence
vyjmenovat učitelovy profesní kompetence
specifikovat učitelovo pojetí výuky
specifikovat učitelovo pojetí výuky
charakterizovat různé strategie výuky
charakterizovat různé strategie výuky
Odborné dovednosti
zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele
zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele
zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii
zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii
identifikovat vlastní pojetí výuky
identifikovat vlastní pojetí výuky
reflektovat vlastní pojetí výuky
reflektovat vlastní pojetí výuky
využívat principy efektivní komunikace při praxi
využívat principy efektivní komunikace při praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Sebereflexe
Sebereflexe
Exkurze
Exkurze
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Gavora, P., & Mareš, J. Koncept self efficacy In Wiegerová, A. Self-efficacy v educačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť).. Bratislava: SPN.
  • Gavora, P. Výzkum životního příběhu: učitelka Adamová, Pedagogika, 51(3).. 2001.
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
  • Lukášová-Kantorková, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Ostrava: PdF OU, 2003.
  • Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
  • Spilková, V. Evropské přístupy k pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 3-4, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr