Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Kolumber Tereza, Mgr.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do pedeutologie. Teoretická východiska pojetí osobnosti a profese učitelské. 2. Učitelské vzdělávání. Učitelství jako autentická profese. 3. Osobnost učitele. Profesní já učitele, identita učitele. 4. Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. 5. Učitelovo pojetí výuky. Profesní kreativita. 6. Profesní kompetence a činnosti učitele. 7. Profesní gradace - profesní vývoj a rozvoj učitele. 8. Strategie výuky. 9. Výuková komunikace. 10. Sociální dimenze učitelství. Zdraví a profesní kondice. 11. Výzkumy učitelské profese. 12. Baťovské školství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy z pedeutologie |
definovat základní pojmy z pedeutologie |
vysvětlit princip profesní gradace |
vysvětlit princip profesní gradace |
vyjmenovat učitelovy profesní kompetence |
vyjmenovat učitelovy profesní kompetence |
specifikovat učitelovo pojetí výuky |
specifikovat učitelovo pojetí výuky |
charakterizovat různé strategie výuky |
charakterizovat různé strategie výuky |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele |
zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele |
zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii |
zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii |
identifikovat vlastní pojetí výuky |
identifikovat vlastní pojetí výuky |
reflektovat vlastní pojetí výuky |
reflektovat vlastní pojetí výuky |
využívat principy efektivní komunikace při praxi |
využívat principy efektivní komunikace při praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P., & Mareš, J. Koncept self efficacy In Wiegerová, A. Self-efficacy v educačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť).. Bratislava: SPN.
-
Gavora, P. Výzkum životního příběhu: učitelka Adamová, Pedagogika, 51(3).. 2001.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
-
Lukášová-Kantorková, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Ostrava: PdF OU, 2003.
-
Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
-
Spilková, V. Evropské přístupy k pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 3-4, 2010.
|