|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do pedeutologie. Teoretická východiska pojetí osobnosti a profese učitelské. - Učitelské vzdělávání. Učitelství jako autentická profese. - Osobnost učitele. Profesní já učitele, identita učitele. - Učitelské znalosti - základy učitelského myšlení. - Učitelovo pojetí výuky. Profesní kreativita. - Profesní kompetence a činnosti učitele. - Profesní gradace - profesní vývoj a rozvoj učitele. - Strategie výuky. - Výuková komunikace. - Sociální dimenze učitelství. Zdraví a profesní kondice. - Výzkumy učitelské profese. - Baťovské školství.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy z pedeutologie |
| definovat základní pojmy z pedeutologie |
| vysvětlit princip profesní gradace |
| vysvětlit princip profesní gradace |
| vyjmenovat učitelovy profesní kompetence |
| vyjmenovat učitelovy profesní kompetence |
| specifikovat učitelovo pojetí výuky |
| specifikovat učitelovo pojetí výuky |
| charakterizovat různé strategie výuky |
| charakterizovat různé strategie výuky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele |
| zhodnotit vlastní osobnost coby budoucího učitele |
| zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii |
| zrealizovat a analyzovat životní příběh vybraného učitele z praxe a diskutovat důležité body v jeho profesní trajektorii |
| identifikovat vlastní pojetí výuky |
| identifikovat vlastní pojetí výuky |
| reflektovat vlastní pojetí výuky |
| reflektovat vlastní pojetí výuky |
| využívat principy efektivní komunikace při praxi |
| využívat principy efektivní komunikace při praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza prezentace studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P., & Mareš, J. Koncept self efficacy In Wiegerová, A. Self-efficacy v educačných súvislostiach (osobne vnímaná zdatnosť).. Bratislava: SPN.
-
Gavora, P. Výzkum životního příběhu: učitelka Adamová, Pedagogika, 51(3).. 2001.
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín, 2015.
-
Lukášová-Kantorková, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Ostrava: PdF OU, 2003.
-
Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku.. Praha: PdF UK, 2010.
-
Spilková, V. Evropské přístupy k pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 3-4, 2010.
|