|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šťastná Michaela, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do oboru patopsychologie a psychopatologie. - Vymezení normy. - Poruchy psychických funkcí (jednání, motivace a vůle, pozornost). - Poruchy psychických funkcí (myšlení, řeč, emoce). - Poruchy osobnosti. - Afektivní poruchy, úzkost a strach u dětí. - Psychosomatická onemocnění. - Dítě se smyslovým postižením ve školní třídě. - Dítě se somatickým onemocněním ve školní třídě. - Pervazivní poruchy. - Specifické poruchy učení a chování. - Psychologické aspekty poruch příjmu potravy. - Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. - Šikana ve školním prostředí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat patopsychologii jako odbornou psychologickou disciplínu |
| definovat patopsychologii jako odbornou psychologickou disciplínu |
| vymezit různá pojetí normy |
| vymezit různá pojetí normy |
| popsat vybrané poruchy psychických funkcí |
| popsat vybrané poruchy psychických funkcí |
| popsat souvislosti psychosomatických onemocnění s psychickou zátěží |
| popsat souvislosti psychosomatických onemocnění s psychickou zátěží |
| definovat vybrané sociálně patogenní jevy (syndrom CAN, šikanování). |
| definovat vybrané sociálně patogenní jevy (syndrom CAN, šikanování). |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat různá pojetí normality osobnosti dítěte |
| využívat různá pojetí normality osobnosti dítěte |
| zohledňovat specifické projevy dětí s psychickými potížemi a poruchami |
| zohledňovat specifické projevy dětí s psychickými potížemi a poruchami |
| zohledňovat psychosomatické obtíže dětí při své vzdělávací činnosti a působí preventivně |
| zohledňovat psychosomatické obtíže dětí při své vzdělávací činnosti a působí preventivně |
| identifikovat projevy šikany a aplikuje vhodný postup při podezření na šikanování mezi dětmi |
| identifikovat projevy šikany a aplikuje vhodný postup při podezření na šikanování mezi dětmi |
| identifikovat známky týrání, zanedbávání či zneužívání dětí |
| identifikovat známky týrání, zanedbávání či zneužívání dětí |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Esej |
| Písemná zkouška |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Mezinárodní klasifikace nemocí: V. Poruchy duševní a poruchy chování.. Olomouc: Solen, Medical education, 2016.
-
Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
-
Kriegelová, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008.
-
Orel, M. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2020.
-
Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
-
Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
-
Vymětal, J. Úzkost a strach dětí. Praha: Portál, 2004.
|