Předmět: Primární prevence patologických jevů v základní škole

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární prevence patologických jevů v základní škole
Kód předmětu USP/Z6PPJ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální normy, jejich vznik a odchylky. - Sociální patologie a deviace v společnosti. - Patologizace a medicinalizace. - Historie prevence a její druhy. - Primární, sekundární a terciární prevence. - Labeling approach. - Subkultury a kontrakultury. - Nejčastější výskyt sociálně patologických jevů ve škole. - Primární a sekundární deviace. - Prevence kriminality. - Syndrom neklidných nohou, syndrom neklidného dítěte (ADHD). - Deprese a deprivace. - Sociální exkluze. - Prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy jako jsou prevence, labeling approach, sociální patologie
definovat základní pojmy jako jsou prevence, labeling approach, sociální patologie
analyzovat učivo předmětu primární prevence patologických jevů v základní škole
analyzovat učivo předmětu primární prevence patologických jevů v základní škole
pojmenovat jednotlivé složky prevence
pojmenovat jednotlivé složky prevence
pojmenovat co je rizikové chován
pojmenovat co je rizikové chován
popsat inovační strategie v prevenci sociálně patologických jevů
popsat inovační strategie v prevenci sociálně patologických jevů
Odborné dovednosti
vybrat a aplikovat vhodné preventivní aktivity
vybrat a aplikovat vhodné preventivní aktivity
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
vyhledat informace o prevenci sociálně patologických jevů z odborných zdrojů
vyhledat informace o prevenci sociálně patologických jevů z odborných zdrojů
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : Nakladatelství ISV, 2003.
  • Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 1468-1474. Education, Health and ICT for a Transcultural World. 37, 1468-1474, 2017.
  • Kraus, B., & Hroncová, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
  • Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problému ve škole. Praha: Portál, 2005.
  • Ondrejkovič, P. Sociálna patológia. Bratislava: VEDA, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr