|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální normy, jejich vznik a odchylky. - Sociální patologie a deviace v společnosti. - Patologizace a medicinalizace. - Historie prevence a její druhy. - Primární, sekundární a terciární prevence. - Labeling approach. - Subkultury a kontrakultury. - Nejčastější výskyt sociálně patologických jevů ve škole. - Primární a sekundární deviace. - Prevence kriminality. - Syndrom neklidných nohou, syndrom neklidného dítěte (ADHD). - Deprese a deprivace. - Sociální exkluze. - Prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy jako jsou prevence, labeling approach, sociální patologie |
| definovat základní pojmy jako jsou prevence, labeling approach, sociální patologie |
| analyzovat učivo předmětu primární prevence patologických jevů v základní škole |
| analyzovat učivo předmětu primární prevence patologických jevů v základní škole |
| pojmenovat jednotlivé složky prevence |
| pojmenovat jednotlivé složky prevence |
| pojmenovat co je rizikové chován |
| pojmenovat co je rizikové chován |
| popsat inovační strategie v prevenci sociálně patologických jevů |
| popsat inovační strategie v prevenci sociálně patologických jevů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vybrat a aplikovat vhodné preventivní aktivity |
| vybrat a aplikovat vhodné preventivní aktivity |
| spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
| spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině |
| prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
| prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině |
| vyhledat informace o prevenci sociálně patologických jevů z odborných zdrojů |
| vyhledat informace o prevenci sociálně patologických jevů z odborných zdrojů |
| provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání |
| provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou prevence rizikového chování v podmínkách primárního vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bendl, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : Nakladatelství ISV, 2003.
-
Božik, R. Professional career training for school prevention specialists at universities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 1468-1474. Education, Health and ICT for a Transcultural World. 37, 1468-1474, 2017.
-
Kraus, B., & Hroncová, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
-
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problému ve škole. Praha: Portál, 2005.
-
Ondrejkovič, P. Sociálna patológia. Bratislava: VEDA, 2009.
|