Předmět: Připravenost dítěte na vstup do základní školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Připravenost dítěte na vstup do základní školy
Kód předmětu USP/Z6PDS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Školní zralost, připravenost, způsobilost. - Kritéria školní zralosti, znaky školní zralosti. - Školní nezralost, odklad školní docházky. - Fyzické, psychické, sociální, kognitivní požadavky na dítě předškolního věku. - Dítě s odloženou školní docházkou. - Grafomotorika. - Lateralita. - Školní zralost a rodiče čerstvých prvňáčků. - Komunikační kompetence dítěte před nástupem do ZŠ. - Vliv rodiny na vstup dítěte do ZŠ. - Tradiční zápis do první třídy. - Alternativní zápis do první třídy. - Netradiční zápis do první třídy. - Dokumentace spojená se zápisem do první třídy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
- Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti.
- Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti.
- Studenti získají povědomí o činnostech v MŠ směřujících ke školní připravenosti dítěte. - Budou se orientovat v současné pedagogické diagnostice školní připravenosti. - Získají zkušenost s tvorbou nástrojů pro ověřování školní připravenosti. - Budou umět analyzovat a pojmenovat rozdíl mezi školní připraveností a školní zralostí.
- Studenti získají povědomí o činnostech v MŠ směřujících ke školní připravenosti dítěte. - Budou se orientovat v současné pedagogické diagnostice školní připravenosti. - Získají zkušenost s tvorbou nástrojů pro ověřování školní připravenosti. - Budou umět analyzovat a pojmenovat rozdíl mezi školní připraveností a školní zralostí.
Výsledky učení
legislativa spojená se vstupem dítěte do základní školy
legislativa spojená se vstupem dítěte do základní školy
diagnostika školní připravenosti
diagnostika školní připravenosti
oblasti hodnocení školní zralosti
oblasti hodnocení školní zralosti
tradiční a netradiční zápis do 1. třídy ZŠ
tradiční a netradiční zápis do 1. třídy ZŠ
ekvivalent školní zralosti a připravenosti
ekvivalent školní zralosti a připravenosti
Odborné dovednosti
definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost
definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost
objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti
objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti
používat nástroje pedagogické diagnostiky pro školní připravenost
používat nástroje pedagogické diagnostiky pro školní připravenost
vytvořit matriály pro rozvoj jednotlivých oblastí školní připravenosti
vytvořit matriály pro rozvoj jednotlivých oblastí školní připravenosti
vytvořit fiktivní zápis do 1. tříd ZŠ
vytvořit fiktivní zápis do 1. tříd ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozhovor
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Bednářová, J. & Šmardová, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.. Brno: Computer Press, 2010.
  • Budíková, J., Krušinová, P., & Kuncová, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Ostrava: Computer Press, 2010.
  • Drijverová, M, & Tichá, M. Co má umět předškolák (nauč se to také tak). Praha: Egmont, 2003.
  • Kutálková, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. 2. vyd.. Banská Bystrica: Grada Publishing, 2014.
  • Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
  • Opravilová, E. Než půjde do školy. Praha: BLUG, 1995.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
  • Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr