|
Vyučující
|
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Školní zralost, připravenost, způsobilost. - Kritéria školní zralosti, znaky školní zralosti. - Školní nezralost, odklad školní docházky. - Fyzické, psychické, sociální, kognitivní požadavky na dítě předškolního věku. - Dítě s odloženou školní docházkou. - Grafomotorika. - Lateralita. - Školní zralost a rodiče čerstvých prvňáčků. - Komunikační kompetence dítěte před nástupem do ZŠ. - Vliv rodiny na vstup dítěte do ZŠ. - Tradiční zápis do první třídy. - Alternativní zápis do první třídy. - Netradiční zápis do první třídy. - Dokumentace spojená se zápisem do první třídy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| - Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti. |
| - Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti. |
| - Studenti získají povědomí o činnostech v MŠ směřujících ke školní připravenosti dítěte. - Budou se orientovat v současné pedagogické diagnostice školní připravenosti. - Získají zkušenost s tvorbou nástrojů pro ověřování školní připravenosti. - Budou umět analyzovat a pojmenovat rozdíl mezi školní připraveností a školní zralostí. |
| - Studenti získají povědomí o činnostech v MŠ směřujících ke školní připravenosti dítěte. - Budou se orientovat v současné pedagogické diagnostice školní připravenosti. - Získají zkušenost s tvorbou nástrojů pro ověřování školní připravenosti. - Budou umět analyzovat a pojmenovat rozdíl mezi školní připraveností a školní zralostí. |
| Výsledky učení |
|---|
| legislativa spojená se vstupem dítěte do základní školy |
| legislativa spojená se vstupem dítěte do základní školy |
| diagnostika školní připravenosti |
| diagnostika školní připravenosti |
| oblasti hodnocení školní zralosti |
| oblasti hodnocení školní zralosti |
| tradiční a netradiční zápis do 1. třídy ZŠ |
| tradiční a netradiční zápis do 1. třídy ZŠ |
| ekvivalent školní zralosti a připravenosti |
| ekvivalent školní zralosti a připravenosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost |
| definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost |
| objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti |
| objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti |
| používat nástroje pedagogické diagnostiky pro školní připravenost |
| používat nástroje pedagogické diagnostiky pro školní připravenost |
| vytvořit matriály pro rozvoj jednotlivých oblastí školní připravenosti |
| vytvořit matriály pro rozvoj jednotlivých oblastí školní připravenosti |
| vytvořit fiktivní zápis do 1. tříd ZŠ |
| vytvořit fiktivní zápis do 1. tříd ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozhovor |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J. & Šmardová, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.. Brno: Computer Press, 2010.
-
Budíková, J., Krušinová, P., & Kuncová, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Ostrava: Computer Press, 2010.
-
Drijverová, M, & Tichá, M. Co má umět předškolák (nauč se to také tak). Praha: Egmont, 2003.
-
Kutálková, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. 2. vyd.. Banská Bystrica: Grada Publishing, 2014.
-
Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
-
Opravilová, E. Než půjde do školy. Praha: BLUG, 1995.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, v tisku., 2018.
-
Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
|