Předmět: Didaktika technické výchovy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika technické výchovy
Kód předmětu USP/Z6DTV
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pracovní postupy při vytváření různých předmětů z tradičních materiálů. - Pracovní postupy při práci s netradičními materiály. - Rozvíjení fantazie a kreativity při práci v přírodě (land-art). - Lidové zvyky, tradice, řemesla. - Jednoduché pracovní postupy - práce s návodem, předlohou, náčrtem. - Pracovní pomůcky a nástroje (tradiční, netradiční). - Význam organizace práce. Zásady bezpečnosti práce. První pomoc při drobných poraněních. - Tvořivá práce se stavebnicemi. - Pozorování přírody. Zaznamenávání výsledků. - Pěstitelské práce - pěstování pokojových rostlin i rostlin na školním pozemku. - Pravidla správného stolování. Zásady zdravé výživy. - Druhy materiálů a možnosti jejich využití při elementárních pracovních činnostech. Vlastnosti materiálů. - Postavení předmětu Pracovní činnosti v alternativních výchovně vzdělávacích programech. - Význam Pracovních činností napříč předměty primárního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Praktické procvičování, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat předmětovou a oborovou didaktiku
definovat předmětovou a oborovou didaktiku
popsat pracovní postupy při práci s různými materiály
popsat pracovní postupy při práci s různými materiály
popsat modelování a prostorovou orientaci při práci s 3D objekty
popsat modelování a prostorovou orientaci při práci s 3D objekty
definovat organizační formy výuky
definovat organizační formy výuky
definovat didaktické zásady v kontextu pracovních činností v primárním vzdělávání
definovat didaktické zásady v kontextu pracovních činností v primárním vzdělávání
Odborné dovednosti
definovat rozdíly mezi předmětovou a oborovou didaktikou
definovat rozdíly mezi předmětovou a oborovou didaktikou
vytvořit portfolio ohledně pracovních činností
vytvořit portfolio ohledně pracovních činností
prezentovat 3D objekty pomocí prostorové vizualizace
prezentovat 3D objekty pomocí prostorové vizualizace
popsat obsah pracovních činností v souladu s RVP
popsat obsah pracovních činností v souladu s RVP
rozlišit tematické celky v pracovních činností pro primární vzdělávání
rozlišit tematické celky v pracovních činností pro primární vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pracovní činnosti (dílny)
Pracovní činnosti (dílny)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Brokbals, W. Hry a hračky ze dřeva.. Praha: Grada, 2008.
  • Cílková,E., & Šochovská J. Skládáme a vystřihujeme z papíru. Praha: Portál, 2008.
  • Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výuky. Praha: ISV, 1996.
  • Kožuchová, M. Obsahová dimenzia technickej výchovy so zameraním na predškolskú a elementárnu edukáciu. Bratislava, 2003.
  • Pata, V., Sýkorová, L., Kubišová, M., & Malachova, M. Resolving problems of finding surface boundaries during laser machining. Materials Science Forum, 862, 66-71.. 2016.
  • Piller, B. Malá encyklopedie textilních materiálů. Praha: SNTL, 1978.
  • Ptáček, L. et al. Nauka o materiálu I.. Brno: Cern, 2003.
  • Raab, J. Materiály a člověk. Praha: Ecyklopedický dům, 1999.
  • Rada, P. Slabikář keramiky. Praha: Grada, 1997.
  • Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr