Vyučující
|
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pracovní postupy při vytváření různých předmětů z tradičních materiálů. - Pracovní postupy při práci s netradičními materiály. - Rozvíjení fantazie a kreativity při práci v přírodě (land-art). - Lidové zvyky, tradice, řemesla. - Jednoduché pracovní postupy - práce s návodem, předlohou, náčrtem. - Pracovní pomůcky a nástroje (tradiční, netradiční). - Význam organizace práce. Zásady bezpečnosti práce. První pomoc při drobných poraněních. - Tvořivá práce se stavebnicemi. - Pozorování přírody. Zaznamenávání výsledků. - Pěstitelské práce - pěstování pokojových rostlin i rostlin na školním pozemku. - Pravidla správného stolování. Zásady zdravé výživy. - Druhy materiálů a možnosti jejich využití při elementárních pracovních činnostech. Vlastnosti materiálů. - Postavení předmětu Pracovní činnosti v alternativních výchovně vzdělávacích programech. - Význam Pracovních činností napříč předměty primárního vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny), Praktické procvičování, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat předmětovou a oborovou didaktiku |
definovat předmětovou a oborovou didaktiku |
popsat pracovní postupy při práci s různými materiály |
popsat pracovní postupy při práci s různými materiály |
popsat modelování a prostorovou orientaci při práci s 3D objekty |
popsat modelování a prostorovou orientaci při práci s 3D objekty |
definovat organizační formy výuky |
definovat organizační formy výuky |
definovat didaktické zásady v kontextu pracovních činností v primárním vzdělávání |
definovat didaktické zásady v kontextu pracovních činností v primárním vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
definovat rozdíly mezi předmětovou a oborovou didaktikou |
definovat rozdíly mezi předmětovou a oborovou didaktikou |
vytvořit portfolio ohledně pracovních činností |
vytvořit portfolio ohledně pracovních činností |
prezentovat 3D objekty pomocí prostorové vizualizace |
prezentovat 3D objekty pomocí prostorové vizualizace |
popsat obsah pracovních činností v souladu s RVP |
popsat obsah pracovních činností v souladu s RVP |
rozlišit tematické celky v pracovních činností pro primární vzdělávání |
rozlišit tematické celky v pracovních činností pro primární vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pracovní činnosti (dílny) |
Pracovní činnosti (dílny) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Brokbals, W. Hry a hračky ze dřeva.. Praha: Grada, 2008.
-
Cílková,E., & Šochovská J. Skládáme a vystřihujeme z papíru. Praha: Portál, 2008.
-
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výuky. Praha: ISV, 1996.
-
Kožuchová, M. Obsahová dimenzia technickej výchovy so zameraním na predškolskú a elementárnu edukáciu. Bratislava, 2003.
-
Pata, V., Sýkorová, L., Kubišová, M., & Malachova, M. Resolving problems of finding surface boundaries during laser machining. Materials Science Forum, 862, 66-71.. 2016.
-
Piller, B. Malá encyklopedie textilních materiálů. Praha: SNTL, 1978.
-
Ptáček, L. et al. Nauka o materiálu I.. Brno: Cern, 2003.
-
Raab, J. Materiály a člověk. Praha: Ecyklopedický dům, 1999.
-
Rada, P. Slabikář keramiky. Praha: Grada, 1997.
-
Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. Dívej se, tvoř a povídej!. Praha: Portál, 2007.
|