Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika matematiky jako vědní disciplína, osobnosti didaktiky matematiky. - Cíle vyučování matematiky, národní a školní dokumenty. - Pedagogické, filozofické a psychologické teorie a trendy v kontextu didaktiky matematiky. Etapy pojmotvorného procesu. - Hodnocení a klasifikace v hodinách matematiky. Diagnostika chápání matematických pojmů, poznatkový formalizmus. - J. Marzano: 5 dimenzí učení se. Příklady zpracování přípravy na hodinu matematiky v duchu teorie Marzana. - G. Polya: 4 stupně při řešení problémové úlohy. Objevování matematiky - matematika jako metoda řešení problémů. - Van Hiele: 5 úrovní chápání geometrických pojmů. Ilustrace diagnostiky geometrického uvažování žáků a metody odstraňování miskoncepcí. - Teorie tvorby matematických úloh a testů. Řešení a hodnocení. - Matematické soutěže a další normy získávání a rozvíjení zájmu žáků o matematiku. - Vyučování matematice dle potřeb, zájmů a schopností žáků. Modelové situace edukační činnosti ve vyučování matematice. - Metody rozvíjení funkčního a kombinatorického myšlení v elementární matematice. - Význam názornosti ve vyučování elementární matematice. Využití kognitivních technologií ve výuce matematiky CAS systémy, prostředí dynamické geometrie, aj.). - Kritéria výběru kvalitního pedagogického softwaru na vyučování elementární matematiky. - Základní etapy historie matematiky jako vědy. Historie matematického vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
Odborné dovednosti |
---|
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
-
Jitková D. at al. Cesty ku skvalitňovaniu výučby geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
-
Kopka, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: UJEP, 1999.
-
Molnár, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc: UPOL, 2007.
-
Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Olomouc: UPOL, 2004.
-
Polášek, V., & Sedláček, L. Dynamic Geometry Environments As Cognitive Tool In Mathematic Education. Journal of Technology and Information Education, 7(2), 45-54. 2015.
-
Van Hiele, P. M. Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education.. Orlando: Academic Press, 1986.
-
Žilková, K. Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint, 2013.
|