|
Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Školní geometrie: přehled základních geometrických pojmů a modelování geometrických pojmů. Ukotvení geometrie v RVP ZV. 2. Zavádění konstrukčních úloh v edukaci prvního stupně. Fáze řešení konstrukčních úloh. 3. Určování a měření úhlů v edukaci prvního stupně základní školy. 4. Souměrnost - osa a rovina souměrnosti, souměrné útvary v učivu 1. stupně ZŠ. Metody modelování. 5. Elementární poznatky z teorie míry, metody měření geometrických útvarů. 6. Základní polohové a metrické vlastnosti geometrických útvarů. Vzájemná poloha dvou přímek podle jejich společných bodů: rovnoběžnost, různoběžnost, mimoběžnost přímek jako binární relace v množině všech přímek v rovině a v prostoru. Definice těchto pojmů, vlastnosti, využití v učivu 1. stupně základní školy. 7. Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. Orientace v prostoru. Tělesa a jejich vlastnosti. 8. Van Hiele: 5 úrovní chápání geometrických pojmů. Ilustrace diagnostiky geometrického uvažování žáků a metody odstraňování miskoncepcí. 9. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice (nadaní žáci, žáci s poruchami učení). Tvorba gradovaných úloh. Reedukační postupy s žáky se SPU v matematice. 10. Základní etapy historie matematiky jako vědy. Historie matematického vyučování. Motivace ve vyučování matematiky. Osobnost učitele matematiky, klíčové kompetence učitele matematiky. 11. Metody rozvíjení funkčního a kombinatorického myšlení v elementární matematice. 12. Význam názornosti ve vyučování elementární matematice. Využití kognitivních technologií ve výuce matematiky CAS systémy, prostředí dynamické geometrie, aj.). 13. Metody rozvíjení funkčního a kombinatorického myšlení v elementární matematice. 14. G. Polya: 4 stupně při řešení problémové úlohy. Objevování matematiky - matematika jako metoda řešení problémů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
| interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky |
| definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
| definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
| vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
| vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ |
| tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
| tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
| analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
| analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
| hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův |
| interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
| interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice |
| adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
| adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
| matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
| matematizovat reální situace a tvořit matematické modely |
| pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
| pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
-
Jitková D. at al. Cesty ku skvalitňovaniu výučby geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
-
Kopka, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: UJEP, 1999.
-
Molnár, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc: UPOL, 2007.
-
Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Olomouc: UPOL, 2004.
-
Polášek, V., & Sedláček, L. Dynamic Geometry Environments As Cognitive Tool In Mathematic Education. Journal of Technology and Information Education, 7(2), 45-54. 2015.
-
Van Hiele, P. M. Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education.. Orlando: Academic Press, 1986.
-
Žilková, K. Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint, 2013.
|