Předmět: Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 2
Kód předmětu USP/Z6DM2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školní geometrie: přehled základních geometrických pojmů a modelování geometrických pojmů. Ukotvení geometrie v RVP ZV. 2. Zavádění konstrukčních úloh v edukaci prvního stupně. Fáze řešení konstrukčních úloh. 3. Určování a měření úhlů v edukaci prvního stupně základní školy. 4. Souměrnost - osa a rovina souměrnosti, souměrné útvary v učivu 1. stupně ZŠ. Metody modelování. 5. Elementární poznatky z teorie míry, metody měření geometrických útvarů. 6. Základní polohové a metrické vlastnosti geometrických útvarů. Vzájemná poloha dvou přímek podle jejich společných bodů: rovnoběžnost, různoběžnost, mimoběžnost přímek jako binární relace v množině všech přímek v rovině a v prostoru. Definice těchto pojmů, vlastnosti, využití v učivu 1. stupně základní školy. 7. Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. Orientace v prostoru. Tělesa a jejich vlastnosti. 8. Van Hiele: 5 úrovní chápání geometrických pojmů. Ilustrace diagnostiky geometrického uvažování žáků a metody odstraňování miskoncepcí. 9. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice (nadaní žáci, žáci s poruchami učení). Tvorba gradovaných úloh. Reedukační postupy s žáky se SPU v matematice. 10. Základní etapy historie matematiky jako vědy. Historie matematického vyučování. Motivace ve vyučování matematiky. Osobnost učitele matematiky, klíčové kompetence učitele matematiky. 11. Metody rozvíjení funkčního a kombinatorického myšlení v elementární matematice. 12. Význam názornosti ve vyučování elementární matematice. Využití kognitivních technologií ve výuce matematiky CAS systémy, prostředí dynamické geometrie, aj.). 13. Metody rozvíjení funkčního a kombinatorického myšlení v elementární matematice. 14. G. Polya: 4 stupně při řešení problémové úlohy. Objevování matematiky - matematika jako metoda řešení problémů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky
interpretovat teoretické východiska a praktické aspekty didaktiky matematiky
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ a SŠ
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
Odborné dovednosti
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův
hodnotit a zdůvodňovat výsledky matematických úloh, vyhodnocovat různé způsoby řešeni žakův
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice
interpretovat a aplikovat základné principy hodnoceni výkonu žakův v matematice
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
adekvátně používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely
matematizovat reální situace a tvořit matematické modely
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Jitková D. at al. Cesty ku skvalitňovaniu výučby geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
  • Kopka, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: UJEP, 1999.
  • Molnár, J. Učebnice matematiky a klíčové kompetence. Olomouc: UPOL, 2007.
  • Novák, B. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Olomouc: UPOL, 2004.
  • Polášek, V., & Sedláček, L. Dynamic Geometry Environments As Cognitive Tool In Mathematic Education. Journal of Technology and Information Education, 7(2), 45-54. 2015.
  • Van Hiele, P. M. Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education.. Orlando: Academic Press, 1986.
  • Žilková, K. Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr