|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Cíle jazykové, slohové a komunikační výchovy. Klíčové kompetence. - Obsah a struktura jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Obsahová integrace stránek mateřského jazyka. - Metody a prostředky osvojování zvukové stránky jazyka. - Metody a prostředky osvojování pravopisné stránky jazyka a jeho prověřování a hodnocení. - Metodické postupy při rozlišování významů slov a nácvik slovních druhů. - Rozvíjení komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností - metodika slohových útvarů vypravování a popis. - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení s porozuměním a k přemýšlení. - Práce s textem - postupy vedoucí k učení z textu. - Hodnocení žáků ve výuce mateřského jazyka. - Příprava na vyučování mateřského jazyka v oblasti jazykového, slohového a komunikačního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska výuky jazykové výchovy |
| popsat teoretická východiska výuky jazykové výchovy |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky jazykové výchovy |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky jazykové výchovy |
| popsat cíle, obsah a strukturu jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ |
| popsat cíle, obsah a strukturu jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ |
| popsat metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností žáků |
| popsat metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností žáků |
| vyjmenovat prostředky jazykových rovin |
| vyjmenovat prostředky jazykových rovin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
| navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
| navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
| realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
| realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Hauser, P. Základy skladby češtiny. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
-
Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada., 2012.
-
Maňák, J., & Švec, V. Výukové metody.. Brno: Paido, 2003.
-
Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
-
Mülhauserová, H., & Neužilová, V. Metodický průvodce k pracovnímu sešitu Český jazyk a komunikace pro 5. ročník. Znojmo: Tiskárna Sládek Znojmo, 2007.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
-
ŠTÍCHA, F. Kapitoly z české gramatiky. Praha : Academia, 2011.
|