Předmět: Didaktika jazyka a komunikace s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika jazyka a komunikace s praxí 2
Kód předmětu USP/Z6DJ2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Cíle jazykové, slohové a komunikační výchovy. Klíčové kompetence. - Obsah a struktura jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Obsahová integrace stránek mateřského jazyka. - Metody a prostředky osvojování zvukové stránky jazyka. - Metody a prostředky osvojování pravopisné stránky jazyka a jeho prověřování a hodnocení. - Metodické postupy při rozlišování významů slov a nácvik slovních druhů. - Rozvíjení komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností - metodika slohových útvarů vypravování a popis. - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení s porozuměním a k přemýšlení. - Práce s textem - postupy vedoucí k učení z textu. - Hodnocení žáků ve výuce mateřského jazyka. - Příprava na vyučování mateřského jazyka v oblasti jazykového, slohového a komunikačního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky jazykové výchovy
popsat teoretická východiska výuky jazykové výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky jazykové výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky jazykové výchovy
popsat cíle, obsah a strukturu jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ
popsat cíle, obsah a strukturu jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ
popsat metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností žáků
popsat metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností žáků
vyjmenovat prostředky jazykových rovin
vyjmenovat prostředky jazykových rovin
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Hauser, P. Základy skladby češtiny. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • Kolářová, I. et al. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada., 2012.
  • Maňák, J., & Švec, V. Výukové metody.. Brno: Paido, 2003.
  • Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  • Mülhauserová, H., & Neužilová, V. Metodický průvodce k pracovnímu sešitu Český jazyk a komunikace pro 5. ročník. Znojmo: Tiskárna Sládek Znojmo, 2007.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100. 2016.
  • ŠTÍCHA, F. Kapitoly z české gramatiky. Praha : Academia, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr