Předmět: Sociální reálie v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Sociální reálie v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/Z5SRV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální reálie, sociální univerzálie v evropském kulturním prostoru. - Sociální studie v primárním společenskovědní vzdělávání v ČR. - Sociální reálie a jejich místo v primárním společenskovědním vzdělávání v ČR - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - pravěk a starověk v ČR. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - středověk v ČR. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - novověk v ČR. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - 20. a 21. století. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - geografie ČR 1. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - geografie ČR 2. - Společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - geografie ČR 3. - Finanční gramotnost žáků primárního vzdělávání. - Sociální instituce ČR - rodina, armáda, politika, výchova a vzdělávání. - Státní zřízení a politický systém ČR. - Státní správa a samospráva v ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
sociální reálie, sociální univerzálie v evropském kulturním prostoru
sociální reálie, sociální univerzálie v evropském kulturním prostoru
sociální reálie a jejich místo v primárním společenskovědním vzdělávání v ČR
sociální reálie a jejich místo v primárním společenskovědním vzdělávání v ČR
společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - pravěk a starověk v ČR, středověk v ČR, novověk v ČR, 20. a 21. století
společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - pravěk a starověk v ČR, středověk v ČR, novověk v ČR, 20. a 21. století
společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - geografie ČR
společenskovědní učivo v primárním vzdělávání - geografie ČR
sociální instituce ČR, státní zřízení a politický systém ČR, státní správa a samospráva v ČR
sociální instituce ČR, státní zřízení a politický systém ČR, státní správa a samospráva v ČR
Odborné dovednosti
vymezit pojem sociální reálie a sociální univerzálie
vymezit pojem sociální reálie a sociální univerzálie
objasnit postavení sociálních reálií v primárním společenskovědním vzdělávání v ČR
objasnit postavení sociálních reálií v primárním společenskovědním vzdělávání v ČR
vymezit historické mezníky vztahující se k pravěku, starověku, středověku a novověku v ČR a k 20. a 21. století
vymezit historické mezníky vztahující se k pravěku, starověku, středověku a novověku v ČR a k 20. a 21. století
charakterizovat kraje ČR
charakterizovat kraje ČR
vymezit sociální instituce ČR, státní zřízení a politický systém ČR a státní správu a samosprávu v ČR
vymezit sociální instituce ČR, státní zřízení a politický systém ČR a státní správu a samosprávu v ČR
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Ústava české republiky. Dostupné na http://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html.
  • Hampl, M. Geografická organizace společnosti v České republice: transformační procesy a jejich obecný kontext.. Praha: PřF UK, DemoArt., 2005.
  • Hledíková, Z., Janák, J., & Dobeš, J. Dějiny správy v českých zemích od počátků státu po současnost.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny., 2007.
  • Jirásek, A. Staré pověsti české.. Praha: Jos. R. Vilímek, 1921.
  • Klapko, D. Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 72-90.. 2015.
  • Rychlík, J., & Penčev, V. Od minulosti k dnešku. Dějiny českých zemí.. Praha: Vyšehrad., 2013.
  • Stará, J., & Starý, K. Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace. 27(1), 6-29.. 2016.
  • Svobodová, H., Hofmann, E., & Vězník, A. Vybrané kapitoly ze socioekonomické geografie České republiky.. Brno: MU, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr