|
Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková kultura. Kultura mluveného projevu. - Význam rétoriky. - Počátky rétoriky ve starém Řecku - první učitelé. - Druhy řečnických projevů. - Učitel jako řečový vzor (nejen) pro žáky. - Spisovná výslovnost. - Specifika učitelských projevů pronášených kolegům, nadřízeným a rodičům žáků. - Vnímání specifik dětského hlasu. - Příprava řečnického projevu - obsah a struktura. - Umění argumentace. - Hlasová technika. - Hlasová hygiena. - Artikulační cvičení. - Práce se stresem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Analýza textu, Sebereflexe
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem |
| definovat základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem |
| vymezit specifika projevů učitele, žákovské projevy |
| vymezit specifika projevů učitele, žákovské projevy |
| objasnit význam péče o hlas, hlasová hygiena |
| objasnit význam péče o hlas, hlasová hygiena |
| vyhledat cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu |
| vyhledat cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu |
| vyjmenovat řečnické projevy v praxi učitele základní školy |
| vyjmenovat řečnické projevy v praxi učitele základní školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru |
| popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru |
| aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele |
| aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele |
| připravovat dle struktury obsah řečnického projevu |
| připravovat dle struktury obsah řečnického projevu |
| prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů |
| prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů |
| reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních |
| reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Sebereflexe |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Sebereflexe |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Gruber, D. Zlatá kniha komunikace (3., rozš. vyd.). Gruber-TDP, 2009.
-
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Univerzita Karlova, 2010.
-
Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Grada, 2011.
-
Janderková, D. Vybrané kapitoly z rétoriky. Mendelova univerzita, 2017.
-
Kraus, J. Člověk mluvící: řečníci bez tribuny čtením i poslechem. Leda, 2011.
-
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii i praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
|