Předmět: Rétorika pro učitele

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rétorika pro učitele
Kód předmětu USP/Z5REU
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Jazyková kultura. Kultura mluveného projevu. - Význam rétoriky. - Počátky rétoriky ve starém Řecku - první učitelé. - Druhy řečnických projevů. - Učitel jako řečový vzor (nejen) pro žáky. - Spisovná výslovnost. - Specifika učitelských projevů pronášených kolegům, nadřízeným a rodičům žáků. - Vnímání specifik dětského hlasu. - Příprava řečnického projevu - obsah a struktura. - Umění argumentace. - Hlasová technika. - Hlasová hygiena. - Artikulační cvičení. - Práce se stresem.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Analýza textu, Sebereflexe
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem
základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem
specifika projevů učitele, žákovské projevy
specifika projevů učitele, žákovské projevy
péče o hlas, hlasová hygiena
péče o hlas, hlasová hygiena
cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu
cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu
řečnické projevy v praxi učitele základní školy
řečnické projevy v praxi učitele základní školy
Odborné dovednosti
popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru
popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru
aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele
aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele
připravovat dle struktury obsah řečnického projevu
připravovat dle struktury obsah řečnického projevu
prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů
prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů
reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních
reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Sebereflexe
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Gruber, D. Zlatá kniha komunikace (3., rozš. vyd.). Gruber-TDP, 2009.
  • Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Univerzita Karlova, 2010.
  • Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Grada, 2011.
  • Janderková, D. Vybrané kapitoly z rétoriky. Mendelova univerzita, 2017.
  • Kraus, J. Člověk mluvící: řečníci bez tribuny čtením i poslechem. Leda, 2011.
  • Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii i praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr