Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková kultura. Kultura mluveného projevu. - Význam rétoriky. - Počátky rétoriky ve starém Řecku - první učitelé. - Druhy řečnických projevů. - Učitel jako řečový vzor (nejen) pro žáky. - Spisovná výslovnost. - Specifika učitelských projevů pronášených kolegům, nadřízeným a rodičům žáků. - Vnímání specifik dětského hlasu. - Příprava řečnického projevu - obsah a struktura. - Umění argumentace. - Hlasová technika. - Hlasová hygiena. - Artikulační cvičení. - Práce se stresem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Analýza textu, Sebereflexe
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem |
základní pojmy související s rétorikou, jazykovou kulturou a mluveným projevem |
specifika projevů učitele, žákovské projevy |
specifika projevů učitele, žákovské projevy |
péče o hlas, hlasová hygiena |
péče o hlas, hlasová hygiena |
cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu |
cvičení zaměřená na rozvoj hlasového projevu |
řečnické projevy v praxi učitele základní školy |
řečnické projevy v praxi učitele základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru |
popsat význam rétoriky a učitele jako řečového vzoru |
aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele |
aktivně se zapojit do cvičení podporujících řečnické dovednosti učitele |
připravovat dle struktury obsah řečnického projevu |
připravovat dle struktury obsah řečnického projevu |
prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů |
prezentovat učitelský projev dle cílové skupiny posluchačů |
reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních |
reflektovat vlastní projevy a přijímat zpětnou vazbu od ostatních |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Sebereflexe |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Gruber, D. Zlatá kniha komunikace (3., rozš. vyd.). Gruber-TDP, 2009.
-
Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Univerzita Karlova, 2010.
-
Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Grada, 2011.
-
Janderková, D. Vybrané kapitoly z rétoriky. Mendelova univerzita, 2017.
-
Kraus, J. Člověk mluvící: řečníci bez tribuny čtením i poslechem. Leda, 2011.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. From the Theory of Play into the Practice in Kindergarten: Verification of the Original Didactic Toys for Preschool Children. Acta Educationis Generalis,7(3), 25-44.. 2017.
-
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii i praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
|