Předmět: Primární pedagogika s praxí 5

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 5
Kód předmětu USP/Z5PX5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Srovnávací (komparativní) pedagogika jako teorie a výzkum. - Účely a využitelnost srovnávací pedagogiky. - Poznatky ze srovnávací pedagogiky jako podklad pro vzdělávací politiku, plánování a řízení školství v ČR. - Výzkum a funkce srovnávací pedagogiky. - Typy a metody srovnávacích výzkumů. - Vzdělávací systémy vybraných států Evropy, světa. - Globalizace ve srovnávací pedagogice, globální problémy a důsledky globalizace ve vzdělávání. - Vzdělávání v Evropě, evropské hodnotové paradigma, integrační proces jako kontext vzdělávání. - Klíčové organizace (UNESCO, OECD, EU) a mezinárodní asociace (WCCES, CESE) - přínos a vliv na vzdělávací politiku. - Specifika vzdělávacích systémů, nástroje srovnávání vzdělávacích systémů. - Indikátory vzdělávacích systémů v EU. - Srovnávací pedagogika v ČR, vývoj, proměny a současné výzvy, účast v mezinárodních projektech. - Vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání. Porovnání klasických i inovativních pojetí alternativní pedagogiky. - Vzdělávací politika EU - priority a principy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání v zahraničí
charakterizovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání v zahraničí
popsat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení
popsat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení
identifikovat nové tendence v oblasti primárního vzdělávání
identifikovat nové tendence v oblasti primárního vzdělávání
analyzovat historický kontext vzdělávacích přístupů s ohledem na současné primární vzdělávání
analyzovat historický kontext vzdělávacích přístupů s ohledem na současné primární vzdělávání
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
Odborné dovednosti
analyzovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání ve světě
analyzovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání ve světě
porovnat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení
porovnat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení
diskutovat nové tendence v oblasti vzdělávání dětí
diskutovat nové tendence v oblasti vzdělávání dětí
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
  • Greger, D. (ed.). Srovnávací pedagogika: problémy a výzvy. Praha: UK, 2015.
  • Hörner, W., Döbert, H, Kopp, B., & Mitter, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007.
  • Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
  • Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
  • Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. (2. aktuální a rozšířené vydání).. Praha: Portál, 2012.
  • Rabušicová, M., & Záleská, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346-378.. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr