|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Srovnávací (komparativní) pedagogika jako teorie a výzkum. - Účely a využitelnost srovnávací pedagogiky. - Poznatky ze srovnávací pedagogiky jako podklad pro vzdělávací politiku, plánování a řízení školství v ČR. - Výzkum a funkce srovnávací pedagogiky. - Typy a metody srovnávacích výzkumů. - Vzdělávací systémy vybraných států Evropy, světa. - Globalizace ve srovnávací pedagogice, globální problémy a důsledky globalizace ve vzdělávání. - Vzdělávání v Evropě, evropské hodnotové paradigma, integrační proces jako kontext vzdělávání. - Klíčové organizace (UNESCO, OECD, EU) a mezinárodní asociace (WCCES, CESE) - přínos a vliv na vzdělávací politiku. - Specifika vzdělávacích systémů, nástroje srovnávání vzdělávacích systémů. - Indikátory vzdělávacích systémů v EU. - Srovnávací pedagogika v ČR, vývoj, proměny a současné výzvy, účast v mezinárodních projektech. - Vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání. Porovnání klasických i inovativních pojetí alternativní pedagogiky. - Vzdělávací politika EU - priority a principy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání v zahraničí |
| charakterizovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání v zahraničí |
| popsat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení |
| popsat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení |
| identifikovat nové tendence v oblasti primárního vzdělávání |
| identifikovat nové tendence v oblasti primárního vzdělávání |
| analyzovat historický kontext vzdělávacích přístupů s ohledem na současné primární vzdělávání |
| analyzovat historický kontext vzdělávacích přístupů s ohledem na současné primární vzdělávání |
| popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| popsat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání ve světě |
| analyzovat vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání ve světě |
| porovnat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení |
| porovnat reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení |
| diskutovat nové tendence v oblasti vzdělávání dětí |
| diskutovat nové tendence v oblasti vzdělávání dětí |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| aplikovat metodologické postupy srovnávací pedagogiky |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| provést konkrétní analýzy a komparace jednotlivých dokumentů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Exkurze |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
-
Greger, D. (ed.). Srovnávací pedagogika: problémy a výzvy. Praha: UK, 2015.
-
Hörner, W., Döbert, H, Kopp, B., & Mitter, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007.
-
Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
-
Majerčíková J., & Petrů Puhrová, B. Pupils' earning aspirations and the perceived influence of their parent. Didactica Slovenica.. 2019.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
Průcha, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. (2. aktuální a rozšířené vydání).. Praha: Portál, 2012.
-
Rabušicová, M., & Záleská, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346-378.. 2016.
|