|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hrdinová Michaela, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Psychologické aspekty pedagogické práce učitele. - Psychologie učení. - Výsledky učení. - Příčiny neprospěchu žáků. - Psychologie výchovy. - Problematika odměn a trestů. - Osobnost žáka. - Osobnost učitele. - Klima školní třídy a klima školy. - Poruchy učení a chování. - Sociálně patologické jevy v prostředí základní školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| psychologické aspekty pedagogické práce učitele |
| psychologické aspekty pedagogické práce učitele |
| psychologie učení a výchovy |
| psychologie učení a výchovy |
| osobnost žáka a učitele |
| osobnost žáka a učitele |
| klima školy a třídy |
| klima školy a třídy |
| sociálně patologické jevy v prostředí základní školy |
| sociálně patologické jevy v prostředí základní školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět teoriím učení |
| porozumět teoriím učení |
| vysvětlit teorie učení |
| vysvětlit teorie učení |
| využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele |
| využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele |
| aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech |
| aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech |
| popsat osobnost žáka |
| popsat osobnost žáka |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm,, 2002.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2010.
-
Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014.
-
Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava, 2011.
|