Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu USP/Z5PPS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hrdinová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Psychologické aspekty pedagogické práce učitele. - Psychologie učení. - Výsledky učení. - Příčiny neprospěchu žáků. - Psychologie výchovy. - Problematika odměn a trestů. - Osobnost žáka. - Osobnost učitele. - Klima školní třídy a klima školy. - Poruchy učení a chování. - Sociálně patologické jevy v prostředí základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
psychologické aspekty pedagogické práce učitele
psychologické aspekty pedagogické práce učitele
psychologie učení a výchovy
psychologie učení a výchovy
osobnost žáka a učitele
osobnost žáka a učitele
klima školy a třídy
klima školy a třídy
sociálně patologické jevy v prostředí základní školy
sociálně patologické jevy v prostředí základní školy
Odborné dovednosti
porozumět teoriím učení
porozumět teoriím učení
vysvětlit teorie učení
vysvětlit teorie učení
využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele
využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele
aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech
aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech
popsat osobnost žáka
popsat osobnost žáka
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza textu
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm,, 2002.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2010.
  • Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
  • Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014.
  • Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr