Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hrdinová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Psychologické aspekty pedagogické práce učitele. - Psychologie učení. - Výsledky učení. - Příčiny neprospěchu žáků. - Psychologie výchovy. - Problematika odměn a trestů. - Osobnost žáka. - Osobnost učitele. - Klima školní třídy a klima školy. - Poruchy učení a chování. - Sociálně patologické jevy v prostředí základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
psychologické aspekty pedagogické práce učitele |
psychologické aspekty pedagogické práce učitele |
psychologie učení a výchovy |
psychologie učení a výchovy |
osobnost žáka a učitele |
osobnost žáka a učitele |
klima školy a třídy |
klima školy a třídy |
sociálně patologické jevy v prostředí základní školy |
sociálně patologické jevy v prostředí základní školy |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět teoriím učení |
porozumět teoriím učení |
vysvětlit teorie učení |
vysvětlit teorie učení |
využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele |
využívat informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele |
aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech |
aplikovat poznatky pedagogické psychologie na praktických příkladech |
popsat osobnost žáka |
popsat osobnost žáka |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza textu |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm,, 2002.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2010.
-
Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
-
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014.
-
Zelina, M. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava, 2011.
|