|
Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Langerová Adéla, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Stručný přehled vývoje vzdělávání, školství a institucí primárního vzdělávání od 19. století po současnost. - Dokumentace školství v kontextu EU - nadnárodní programy, zahraniční vzdělávací programy (kurikula vzdělávání), zprávy OECD, ECEC, výsledky testování. - Základní legislativa v praxi základní školy. - Rozbor platných právních předpisů, zákonů, vyhlášek a nařízení vztahujících se k oblasti primárního vzdělávání. - Zřízení soukromé základní školy v příkladech. - Rozbor povinné dokumentace s příklady. - Dílčí dokumentace školy v příkladech. - Profesní portfolio učitele. - Portfolio žáka 1. stupně základní školy. - Školní řád, klasifikační řád. - Třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, používaný způsob vysvědčení, pravidla třídy. - Kontrolní a hospitační činnost učitele základní školy. - Pracovně-právní vztahy ve školství. - Úloha České školní inspekce ve vztahu k učiteli základní školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 27 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| znát základní dokumentace školství a školy v národním i mezinárodním kontextu |
| znát základní dokumentace školství a školy v národním i mezinárodním kontextu |
| orientovat se v základní legislativě v praxi základní školy |
| orientovat se v základní legislativě v praxi základní školy |
| definovat dokumentaci učitele základní školy |
| definovat dokumentaci učitele základní školy |
| vymezit další dílčí dokumentaci s aplikací na praxi základní školy |
| vymezit další dílčí dokumentaci s aplikací na praxi základní školy |
| objasnit kontrolní a hospitační činnost ve škole |
| objasnit kontrolní a hospitační činnost ve škole |
| Odborné dovednosti |
|---|
| znát základní legislativu a dokumenty školství a škol |
| znát základní legislativu a dokumenty školství a škol |
| vyjmenovat povinnou pedagogickou dokumentaci školy |
| vyjmenovat povinnou pedagogickou dokumentaci školy |
| pochopit význam kontrolní a hospitační činnosti |
| pochopit význam kontrolní a hospitační činnosti |
| používat pedagogickou dokumentaci v praxi učitele základní školy |
| používat pedagogickou dokumentaci v praxi učitele základní školy |
| propojit školskou legislativu s dokumenty školy |
| propojit školskou legislativu s dokumenty školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozhovor |
| Rozbor právního příkladu |
| Rozhovor |
| Rozbor právního příkladu |
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění..
-
Bréda, J., Čapek, R., Dandová, E., & Kendíková, J. Třídní učitel jako kouč. Raabe, 2017.
-
Petrů Puhrová, B. Zapojení rodičů do domácí přípravy dítě na vyučování: přehledová studie. Paidagogos, 2(2), 90- 106.. 2016.
-
Píšová, M. Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice, 2007.
-
Puškinová, M., & Rigel, F. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer, 2016.
-
Trojan, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Wolters Kluwer, 2014.
-
Trunda, J. Profesní portfolio učitele. Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
|