Předmět: Pedagogická dokumentace v ZŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická dokumentace v ZŠ
Kód předmětu USP/Z5PDS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Langerová Adéla, Mgr.
Obsah předmětu
- Stručný přehled vývoje vzdělávání, školství a institucí primárního vzdělávání od 19. století po současnost. - Dokumentace školství v kontextu EU - nadnárodní programy, zahraniční vzdělávací programy (kurikula vzdělávání), zprávy OECD, ECEC, výsledky testování. - Základní legislativa v praxi základní školy. - Rozbor platných právních předpisů, zákonů, vyhlášek a nařízení vztahujících se k oblasti primárního vzdělávání. - Zřízení soukromé základní školy v příkladech. - Rozbor povinné dokumentace s příklady. - Dílčí dokumentace školy v příkladech. - Profesní portfolio učitele. - Portfolio žáka 1. stupně základní školy. - Školní řád, klasifikační řád. - Třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, používaný způsob vysvědčení, pravidla třídy. - Kontrolní a hospitační činnost učitele základní školy. - Pracovně-právní vztahy ve školství. - Úloha České školní inspekce ve vztahu k učiteli základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 27 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
znát základní dokumentace školství a školy v národním i mezinárodním kontextu
znát základní dokumentace školství a školy v národním i mezinárodním kontextu
orientovat se v základní legislativě v praxi základní školy
orientovat se v základní legislativě v praxi základní školy
definovat dokumentaci učitele základní školy
definovat dokumentaci učitele základní školy
vymezit další dílčí dokumentaci s aplikací na praxi základní školy
vymezit další dílčí dokumentaci s aplikací na praxi základní školy
objasnit kontrolní a hospitační činnost ve škole
objasnit kontrolní a hospitační činnost ve škole
Odborné dovednosti
znát základní legislativu a dokumenty školství a škol
znát základní legislativu a dokumenty školství a škol
vyjmenovat povinnou pedagogickou dokumentaci školy
vyjmenovat povinnou pedagogickou dokumentaci školy
pochopit význam kontrolní a hospitační činnosti
pochopit význam kontrolní a hospitační činnosti
používat pedagogickou dokumentaci v praxi učitele základní školy
používat pedagogickou dokumentaci v praxi učitele základní školy
propojit školskou legislativu s dokumenty školy
propojit školskou legislativu s dokumenty školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozbor právního příkladu
Rozhovor
Rozbor právního příkladu
Doporučená literatura
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění..
  • Bréda, J., Čapek, R., Dandová, E., & Kendíková, J. Třídní učitel jako kouč. Raabe, 2017.
  • Petrů Puhrová, B. Zapojení rodičů do domácí přípravy dítě na vyučování: přehledová studie. Paidagogos, 2(2), 90- 106.. 2016.
  • Píšová, M. Portfolio v profesní přípravě učitele. Univerzita Pardubice, 2007.
  • Puškinová, M., & Rigel, F. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer, 2016.
  • Trojan, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Wolters Kluwer, 2014.
  • Trunda, J. Profesní portfolio učitele. Národní ústav pro vzdělávání, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr