Předmět: Inkluzivní škola

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Inkluzivní škola
Kód předmětu USP/Z5INS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretická východiska inkluze (cíle, metody a postupy). - Individualizace, diferenciace, integrace a inkluze. - Zákony, vyhlášky a metodické pokyny ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání. - Dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání, změna v tradičním chápání funkcí základní školy. - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rozvoj v podmínkách základní školy. - Nadaný žák a jeho rozvoj v podmínkách inkluzivní základní školy. - Sociální heterogenita jako charakteristika inkluzivní školy. - Výchovně vzdělávací potřeby žáků na základní škole v pojetí inkluzivního vzdělávání. - Modifikace edukačních metod a didaktických postupů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Zapojení rodičů do akcí školy jako podmínka inkluzivního vzdělávání. - Učitel a jeho kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání na základní škole. - Znaky kvality školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 17 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy
Odborné dovednosti
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Bartoňová, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno. 2013.
  • Hájková, V., & Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010.
  • Chvál, M. a kol. Školy na cestě ke kvalitě. Praha: NÚV, 2012.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. 2002.
  • Kasíková, H., &Straková, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
  • Kratochvílová, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  • Lechta, V. et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole.. Praha: Portál, 2010.
  • Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
  • Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
  • Polechová, P. Jak se dělá "Škola pro všechny". Kladno: Aisis, 2005.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.
  • Šíp, R. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Brno. 2022.
  • Vorlíček. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku. Hradec Králové, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr