Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Teoretická východiska inkluze (cíle, metody a postupy). - Individualizace, diferenciace, integrace a inkluze. - Zákony, vyhlášky a metodické pokyny ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání. - Dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání, změna v tradičním chápání funkcí základní školy. - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rozvoj v podmínkách základní školy. - Nadaný žák a jeho rozvoj v podmínkách inkluzivní základní školy. - Sociální heterogenita jako charakteristika inkluzivní školy. - Výchovně vzdělávací potřeby žáků na základní škole v pojetí inkluzivního vzdělávání. - Modifikace edukačních metod a didaktických postupů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Zapojení rodičů do akcí školy jako podmínka inkluzivního vzdělávání. - Učitel a jeho kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání na základní škole. - Znaky kvality školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání |
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání |
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech |
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech |
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání |
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání |
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy |
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy |
Odborné dovednosti |
---|
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání |
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání |
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků |
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků |
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání |
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání |
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze |
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze |
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě |
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, M., et al. (2022). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita.
-
Bartoňová, M. (2014). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
-
Kasíková, H., & Straková, J. (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK.
-
Lechta, V. (Ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
-
Lechta, V., et al. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
Mrázková, J. (2020). Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
Němec, Z., Květoňová, L., & Hájková, V. (2024). Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
-
Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.
-
Šíp, R., et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Brno: Masarykova univerzita.
-
Vaďurová, H., & Pančocha, K. (2023). Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift. European Journal of Education, 58(2), 245?266.
-
Vorlíček, J. (Ed.). (2020). Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku. Praha: Wolters Kluwer.
-
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
|