Předmět: Inkluzivní škola

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Inkluzivní škola
Kód předmětu USP/Z5INS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretická východiska inkluze (cíle, metody a postupy). - Individualizace, diferenciace, integrace a inkluze. - Zákony, vyhlášky a metodické pokyny ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání. - Dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání, změna v tradičním chápání funkcí základní školy. - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rozvoj v podmínkách základní školy. - Nadaný žák a jeho rozvoj v podmínkách inkluzivní základní školy. - Sociální heterogenita jako charakteristika inkluzivní školy. - Výchovně vzdělávací potřeby žáků na základní škole v pojetí inkluzivního vzdělávání. - Modifikace edukačních metod a didaktických postupů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Zapojení rodičů do akcí školy jako podmínka inkluzivního vzdělávání. - Učitel a jeho kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání na základní škole. - Znaky kvality školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 17 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání
definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech
vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání
charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy
představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy
Odborné dovednosti
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání
modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků
posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání
navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze
objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě
použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Bartoňová, M., et al. (2022). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bartoňová, M. (2014). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kasíková, H., & Straková, J. (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK.
  • Lechta, V. (Ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
  • Lechta, V., et al. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Mrázková, J. (2020). Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Němec, Z., Květoňová, L., & Hájková, V. (2024). Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  • Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Šíp, R., et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Brno: Masarykova univerzita.
  • Vaďurová, H., & Pančocha, K. (2023). Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift. European Journal of Education, 58(2), 245?266.
  • Vorlíček, J. (Ed.). (2020). Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku. Praha: Wolters Kluwer.
  • Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr