|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Teoretická východiska inkluze (cíle, metody a postupy). - Individualizace, diferenciace, integrace a inkluze. - Zákony, vyhlášky a metodické pokyny ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání. - Dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání, změna v tradičním chápání funkcí základní školy. - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a jeho rozvoj v podmínkách základní školy. - Nadaný žák a jeho rozvoj v podmínkách inkluzivní základní školy. - Sociální heterogenita jako charakteristika inkluzivní školy. - Výchovně vzdělávací potřeby žáků na základní škole v pojetí inkluzivního vzdělávání. - Modifikace edukačních metod a didaktických postupů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. - Zapojení rodičů do akcí školy jako podmínka inkluzivního vzdělávání. - Učitel a jeho kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání na základní škole. - Znaky kvality školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání |
| definovat poznatky z oblasti inkluzivního vzdělávání v podmínkách primárního vzdělávání |
| vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech |
| vysvětlit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze v souvislostech |
| charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání |
| charakterizovat stupně podpůrných opatření v primárním vzdělávání |
| popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
| popsat legislativní systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
| představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy |
| představit přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v modelu inkluzivní školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání |
| modifikovat edukační metody a didaktické postupy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání |
| posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků |
| posoudit kvalitu školy ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání podle typických znaků |
| navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání |
| navrhnout dimenze a ukazatele inkluzivního vzdělávání |
| objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze |
| objasnit a rozlišit pojmy individualizace, diferenciace, integrace a inkluze |
| použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě |
| použít strategie pro práci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami vzhledem k jeho individualitě |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno. 2013.
-
Hájková, V., & Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010.
-
Chvál, M. a kol. Školy na cestě ke kvalitě. Praha: NÚV, 2012.
-
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. 2002.
-
Kasíková, H., &Straková, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
-
Kratochvílová, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
-
Lechta, V. et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole.. Praha: Portál, 2010.
-
Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
-
Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
-
Polechová, P. Jak se dělá "Škola pro všechny". Kladno: Aisis, 2005.
-
Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004.
-
Šíp, R. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Brno. 2022.
-
Vorlíček. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku. Hradec Králové, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2.
|