|
Vyučující
|
-
Trusinová Ludmila, Mgr. PhD.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Koutná Yvona, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Poznat různé přístupy k řešení přírodovědných tezí ve vztahu ke školnímu prostředí. - Analyzovat klasické a alternativní modely vzdělávání na 1. stupni ZŠ s důrazem na přírodovědná témata. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. - Přírodovědné vzdělávání - obsah ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství. - ČR - koncepce vzdělávání ve vztahu k přírodovědným tématům. - Přírodovědné vzdělávání u nás a v zahraničí - koncepce. - Cíle vzdělávání - taxonomie, kompetence dítěte. - Obsah přírodovědného primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Možnosti reflexe v primárním vzdělávání z pohledu vyučování prvouky a přírodovědy. - Učebnice a jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v ČR. - Učebnice a jiné vyučovací prostředky, jejich využití v kontextu přírodovědného vzdělávání v zahraničí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| popsat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu přírodovědy v duchu BOV |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| vybrat vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| provést rozbor odborných článků zabývající se problematikou přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Sebereflexe |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Badatelé.cz. Průvodce badatelsky orientovaným vyučováním. Sdružení TEREZA. 2013.
-
Barvíková, B. a kol. Pět kroků ? Příručka pro badatele, kteří chtějí měnit svět. Vzdělávací centrum TEREZA. 2019.
-
Dostál, J. Badatelsky orientovaná výuka Pojetí, podstata, význam a přínosy. Vydavatelství univerzity Palackého. 2015.
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
-
Robyn M. Gillies. Inquiry-based Science Education. CRC Press. 2024.
|