Předmět: Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 1
Kód předmětu USP/Z5DM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní pojmy teorie množin a matematické logiky v elementární matematice. 2. Numerace a úvodní poznatky o přirozených číslech. 3. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - sčítaní, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 4. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - odčítání, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 5. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - násobení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 6. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - dělení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 7. Zlomky a jejich modelování, porovnávání. 8. Typologie slovních úloh, jednoduché a složené slovní úlohy a metody řešení. 9. Hladiny poznávacího procesu v geometrii, jejich charakteristika a význam pro diagnostiku žáka. 10. Školní geometrie: přehled základních geometrických pojmů a modelování geometrických pojmů. 11. Binární relace a operace v geometrii na 1. stupni ZŠ. Metody modelování. 12. Elementární poznatky z teorie míry, metody měření geometrických útvarů. 13. Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. Orientace v prostoru. Tělesa a jejich vlastnosti. 14. Rozvíjení finanční gramotnosti - kompetence pro primární vzdělávání a jejich aplikace do vyučování matematice.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Exkurze
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky.
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky.
Odborné dovednosti
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky.
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky.
Výsledky učení
Odborné znalosti
znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy
znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe
Odborné dovednosti
chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky
chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky
projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV
projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV
používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
používat matematickou terminologii v odborné komunikaci
matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely
matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Praktické procvičování
Exkurze
Exkurze
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
  • Divíšek, F., et al. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
  • Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
  • Musser, G. L., Burger, W. F., & Peterson, B. E. Mathematics for Elementary Teachers.. New York: John Wiley, 2001.
  • Polášek, V., Sedláček, l. & Kozáková, L. Matematický seminář. Zlín: Nakladatelství UTB., 2018.
  • Žilková, K., & Židek, O. Manipulačná geometria. Bratislava, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr