Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy teorie množin a matematické logiky v elementární matematice. 2. Numerace a úvodní poznatky o přirozených číslech. 3. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - sčítaní, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 4. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - odčítání, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 5. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - násobení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 6. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - dělení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 7. Zlomky a jejich modelování, porovnávání. 8. Typologie slovních úloh, jednoduché a složené slovní úlohy a metody řešení. 9. Hladiny poznávacího procesu v geometrii, jejich charakteristika a význam pro diagnostiku žáka. 10. Školní geometrie: přehled základních geometrických pojmů a modelování geometrických pojmů. 11. Binární relace a operace v geometrii na 1. stupni ZŠ. Metody modelování. 12. Elementární poznatky z teorie míry, metody měření geometrických útvarů. 13. Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. Orientace v prostoru. Tělesa a jejich vlastnosti. 14. Rozvíjení finanční gramotnosti - kompetence pro primární vzdělávání a jejich aplikace do vyučování matematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Exkurze
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
Odborné dovednosti |
---|
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy |
znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
definovat a třídit matematické úlohy s akcentem na slovné úlohy vy vyučovaní matematiky |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ |
vysvětlit metodiku vyučovaní geometrie na ZŠ |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
analyzovat a prezentovat vybrané učivo matematiky v rámci školní praxe |
Odborné dovednosti |
---|
chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky |
chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky |
projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV |
projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV |
používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely |
matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností |
pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Praktické procvičování |
Exkurze |
Exkurze |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
-
Divíšek, F., et al. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
-
Musser, G. L., Burger, W. F., & Peterson, B. E. Mathematics for Elementary Teachers.. New York: John Wiley, 2001.
-
Polášek, V., Sedláček, l. & Kozáková, L. Matematický seminář. Zlín: Nakladatelství UTB., 2018.
-
Žilková, K., & Židek, O. Manipulačná geometria. Bratislava, 2013.
|