|
Vyučující
|
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle vyučování matematiky na 1. stupni základní školy. Základní kurikulární dokumenty pro primární vzdělávání. Didaktika matematiky. Aktuálně existující paradigmata v matematickém vzdělávání. Konstruktivistický přístup versus transmisivní přístup ve vzdělávání. Poznatkový formalismus. 2. Výukové metody, organizační formy, pedagogické strategie a postupy při výuce matematiky 3. Základní pojmy teorie množin a matematické logiky v elementární matematice. 4. Numerace a úvodní poznatky o přirozených číslech. 5. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - sčítaní, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 6. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - odčítání, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 7. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - násobení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 8. Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti - dělení, zavedení pojmu, modely a způsoby znázornění. 9. Pojmotvorný proces ve vyučování matematiky. Etapy poznávacího procesu podle M. Hejného. 5 úrovní chápání geometrických pojmů podle van Hieleho. 10. Rozvíjení finanční gramotnosti - kompetence pro primární vzdělávání a jejich aplikace do vyučování matematice. 11. Matematické učební úlohy, jejich klasifikace, didaktický význam a postupy řešení. Metody řešení matematických úloh (metoda indukce a dedukce, analytické a syntetické metody, metody experimentální aj.). 12. Slovní úlohy v matematice, typy slovních úloh (jednoduchá a složená), řešení slovních úloh. Metody řešení slovních úloh. 13. Celá a racionální čísla. Zavádění zlomků, nezáporných desetinných čísel v matematické teorii. Metodický postup při zavádění zlomků a problematika zavádění desetinných čísel na 1. stupni základní školy. 14. Hodnocení a klasifikace v matematice. Metody a postupy hodnocení. Slovní hodnocení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Exkurze
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
| Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
| Studenti mají základní matematické dovednosti. Studenti si osvojí základní kompetence potřebné k výuce matematiky. Studenti umí pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností žáků: práce se žáky se specifickými vývojovými poruchy učení v matematice a práce s nadanými žáky. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat postup vyvozování základních matematických operací |
| popsat postup vyvozování základních matematických operací |
| třídit matematické úlohy s akcentem na slovní úlohy ve vyučovaní matematiky |
| třídit matematické úlohy s akcentem na slovní úlohy ve vyučovaní matematiky |
| tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
| tvořivě přinášet nové řešeni na zadanou úlohu |
| popsat etapy pojmotvorného procesu v aritmetice a geometrii |
| popsat etapy pojmotvorného procesu v aritmetice a geometrii |
| vyjmenovat aktuálně existující paradigmata ve výuce matematiky |
| vyjmenovat aktuálně existující paradigmata ve výuce matematiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky |
| chápat matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky |
| projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV |
| projektovat vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV |
| používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
| používat matematickou terminologii v odborné komunikaci |
| matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely |
| matematizovat reálné situace a tvořit matematické modely |
| pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností |
| pracovat se žáky dle potřeb, zájmů a schopností |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
-
Divíšek, F., et al. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
-
Hejný, M., Novotná, J., & Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: PedF UK, 2004.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2010.
-
Kuřina, F. Matematika jako pedagogický problém. Gaudeámus, 2016.
-
Musser, G. L., Burger, W. F., & Peterson, B. E. Mathematics for Elementary Teachers.. New York: John Wiley, 2001.
-
Polášek, V., Sedláček, l. & Kozáková, L. Matematický seminář. Zlín: Nakladatelství UTB., 2018.
-
Žilková, K., & Židek, O. Manipulačná geometria. Bratislava, 2013.
|