Předmět: Didaktika jazyka a komunikace s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika jazyka a komunikace s praxí 1
Kód předmětu USP/Z5DJ1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hálová Kateřina, Mgr.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Současné komunikační pojetí výuky literární výchovy. - Didaktika literární výchovy. - Literární výchova v RVP ZV. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské percepce dětí mladšího školního věku. - Diagnostika a rozvoj čtenářství. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem - teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem - příklady aplikace metod. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově. - Tvorba textů žáky. - Hodnocení žáků ve výuce literární výchovy. - Akce na podporu čtenářství.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 11 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno
Nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
  • Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100.. 2016.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
  • Toman, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. II, Literární výchova na 1. stupni základní školy.. České Budějovice: Pedagogická fakulta., 1990.
  • Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.
  • Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
  • Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr