Vyučující
|
-
Hálová Kateřina, Mgr.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Současné komunikační pojetí výuky literární výchovy. - Didaktika literární výchovy. - Literární výchova v RVP ZV. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské percepce dětí mladšího školního věku. - Diagnostika a rozvoj čtenářství. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem - teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem - příklady aplikace metod. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově. - Tvorba textů žáky. - Hodnocení žáků ve výuce literární výchovy. - Akce na podporu čtenářství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno |
Nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
-
Navrátilová, H. Monologizace učitelových promluv ve vyučování. e-Pedagogium, 3, 89-100.. 2016.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
-
Toman, J. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. II, Literární výchova na 1. stupni základní školy.. České Budějovice: Pedagogická fakulta., 1990.
-
Urbanová, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.
-
Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
|