Předmět: Specifické přístupy k žákům s poruchami učení

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Specifické přístupy k žákům s poruchami učení
Kód předmětu USP/Z4ZPU
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do problematiky specifických poruch učení. - Legislativní rámec a podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. - Charakteristika a projevy specifických poruch učení. - Úpravy metod a obsahu výuky pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. - Pedagogické strategie a metody podpory žáků s poruchami učení. - Podpora žáků s poruchou pozornosti (např. ADHD) v prostředí ZŠ. - Specifika práce s žákem s vývojovou dysfázií. - Plán vytvoření plánu pedagogické podpory - Plán tvorby individuálního vzdělávacího plánu - Spolupráce školy, rodiny a odborných pracovišť. - Podpora žáků se specifickými poruchami učení v třídním kolektivu. - Využití dostupných pomůcek a technologií pro podporu učení. - Příklady dobré praxe v inkluzivním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální práce studentů
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat specifické poruchy učení
definovat specifické poruchy učení
charakterizovat jednotlivé kategorie specifických poruch učení
charakterizovat jednotlivé kategorie specifických poruch učení
popsat systém vzdělávání žáků se SPU
popsat systém vzdělávání žáků se SPU
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU
představit přístupy k žákům se SPU
představit přístupy k žákům se SPU
Odborné dovednosti
použít odborné pojmy z oblasti specifických poruch učení
použít odborné pojmy z oblasti specifických poruch učení
vysvětlit systém vzdělávání žáků se SPU
vysvětlit systém vzdělávání žáků se SPU
navrhnout úpravu metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU
navrhnout úpravu metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU
provést návrh plánu pedagogické podpory
provést návrh plánu pedagogické podpory
specifikovat přístupy k žákům se SPU
specifikovat přístupy k žákům se SPU
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Babtie, P a J. Emerson. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha. 2018.
  • Eide, B a Fernette, E. Výhody dyslexie. 2024.
  • Jucovičová, D a H. Žáčková. Dyslexie. Praha. 2020.
  • Krejčová, L. Dyslexie. Praha. 2019.
  • Kucharská, A. Školní speciální pedagog. Praha, 2013.
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušení a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Neubauer, K. et al. Žáci s poruchami učení a řečové komunikace v programu základní školy. Hradec Králové. 2017.
  • Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
  • Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
  • Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha, 2012.
  • Vítková, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido,, 2004.
  • Vojtová, V., & Červenka, K., a kol. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr