Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do problematiky specifických poruch učení. - Legislativní rámec a podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. - Charakteristika a projevy specifických poruch učení. - Úpravy metod a obsahu výuky pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. - Pedagogické strategie a metody podpory žáků s poruchami učení. - Podpora žáků s poruchou pozornosti (např. ADHD) v prostředí ZŠ. - Specifika práce s žákem s vývojovou dysfázií. - Plán vytvoření plánu pedagogické podpory - Plán tvorby individuálního vzdělávacího plánu - Spolupráce školy, rodiny a odborných pracovišť. - Podpora žáků se specifickými poruchami učení v třídním kolektivu. - Využití dostupných pomůcek a technologií pro podporu učení. - Příklady dobré praxe v inkluzivním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat specifické poruchy učení |
definovat specifické poruchy učení |
charakterizovat jednotlivé kategorie specifických poruch učení |
charakterizovat jednotlivé kategorie specifických poruch učení |
popsat systém vzdělávání žáků se SPU |
popsat systém vzdělávání žáků se SPU |
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU |
komplexně vysvětlit úpravy metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU |
představit přístupy k žákům se SPU |
představit přístupy k žákům se SPU |
Odborné dovednosti |
---|
použít odborné pojmy z oblasti specifických poruch učení |
použít odborné pojmy z oblasti specifických poruch učení |
vysvětlit systém vzdělávání žáků se SPU |
vysvětlit systém vzdělávání žáků se SPU |
navrhnout úpravu metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU |
navrhnout úpravu metod a organizace výuky směrem k žákům se SPU |
provést návrh plánu pedagogické podpory |
provést návrh plánu pedagogické podpory |
specifikovat přístupy k žákům se SPU |
specifikovat přístupy k žákům se SPU |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Babtie, P a J. Emerson. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha. 2018.
-
Eide, B a Fernette, E. Výhody dyslexie. 2024.
-
Jucovičová, D a H. Žáčková. Dyslexie. Praha. 2020.
-
Krejčová, L. Dyslexie. Praha. 2019.
-
Kucharská, A. Školní speciální pedagog. Praha, 2013.
-
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušení a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Neubauer, K. et al. Žáci s poruchami učení a řečové komunikace v programu základní školy. Hradec Králové. 2017.
-
Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
-
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
-
Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha, 2012.
-
Vítková, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido,, 2004.
-
Vojtová, V., & Červenka, K., a kol. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno, 2012.
|