Předmět: Rozvoj počátečního čtení a psaní s praxí

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj počátečního čtení a psaní s praxí
Kód předmětu USP/Z4RCP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení současných přístupů k rozvíjení čtenářské gramotnosti. - Kognitivně-psychologické a socio-lingvistické pozadí přístupů k výuce čtení a psaní. - Cíle a obsahy počátečního čtení a psaní v pedagogických dokumentech. - Přehled analytických a syntetických metod ve výuce čtení. - Metoda analyticko-syntetická a metoda genetická. - Čtení s porozuměním. - Přehled metod ve výuce psaní. - Podněty pro výuku počátečního čtení a psaní z alternativních zdrojů. - Diagnostika a hodnocení žáků, individualizace ve výuce. - Didaktické materiály a pomůcky ve výuce počátečního čtení a psaní. Didaktická hra. - Rozvoj čtenářství. - Literární výchova v 1. ročníku základní školy. Práce s literárním textem. - Příprava na výuku počátečního čtení a psaní. - Osobnost učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Exkurze
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
- Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti.
- Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti.
Výsledky učení
jednotlivé typy percepcí
jednotlivé typy percepcí
oblasti hodnocené pro školní připravenost a zralost
oblasti hodnocené pro školní připravenost a zralost
jednotlivé vyučovací metody pro nácvik elementárního čtení a psaní
jednotlivé vyučovací metody pro nácvik elementárního čtení a psaní
současné a aktuální písemné předlohy
současné a aktuální písemné předlohy
požadavky na rozvoj čtenářské gramotnosti
požadavky na rozvoj čtenářské gramotnosti
Odborné dovednosti
definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost
definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost
objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v kontextu elementárního čtení a psaní
objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v kontextu elementárního čtení a psaní
vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele
vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele
objasnit podstatu současných písemných předloh ve výuce na základní škole
objasnit podstatu současných písemných předloh ve výuce na základní škole
analyzovat a hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií
analyzovat a hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Analýza textu
Analýza textu
Exkurze
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Doležalová, J. (ed.). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2001.
  • Fasnerová, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
  • Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
  • Havel, J., Jelénková, K., & Grycová, M. Už čteme a píšeme sami. Plzeň, 2012.
  • Havel, J., Jelénková, K., & Grycová, M. Začínáme číst a psát. Plzeň, 2012.
  • Petrová, Z. Význam rozvíjení gramotnosti dětí (nejen) v preprimárním vzdělávání. In A. Wiegerová (Ed.), Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, (49-57).. Zlín, 2015.
  • Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.
  • Zápotočná, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr