|
Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení současných přístupů k rozvíjení čtenářské gramotnosti. - Kognitivně-psychologické a socio-lingvistické pozadí přístupů k výuce čtení a psaní. - Cíle a obsahy počátečního čtení a psaní v pedagogických dokumentech. - Přehled analytických a syntetických metod ve výuce čtení. - Metoda analyticko-syntetická a metoda genetická. - Čtení s porozuměním. - Přehled metod ve výuce psaní. - Podněty pro výuku počátečního čtení a psaní z alternativních zdrojů. - Diagnostika a hodnocení žáků, individualizace ve výuce. - Didaktické materiály a pomůcky ve výuce počátečního čtení a psaní. Didaktická hra. - Rozvoj čtenářství. - Literární výchova v 1. ročníku základní školy. Práce s literárním textem. - Příprava na výuku počátečního čtení a psaní. - Osobnost učitele.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Exkurze
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| - Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti. |
| - Studenti získají povědomí o výukových metodách využívaných pro úspěšný nácvik elementárního čtení a psaní. - Budou se orientovat v současných aktuálních učebnicích v návaznosti na kurikulum. - Získají zkušenost pro úspěšný psychomotorický nácvik psaní. - Seznámí se i s alternativními metodami nácviku prvopočátečního čtení a psaní pro řešení problematiky čtenářské gramotnosti. |
| Výsledky učení |
|---|
| jednotlivé typy percepcí |
| jednotlivé typy percepcí |
| oblasti hodnocené pro školní připravenost a zralost |
| oblasti hodnocené pro školní připravenost a zralost |
| jednotlivé vyučovací metody pro nácvik elementárního čtení a psaní |
| jednotlivé vyučovací metody pro nácvik elementárního čtení a psaní |
| současné a aktuální písemné předlohy |
| současné a aktuální písemné předlohy |
| požadavky na rozvoj čtenářské gramotnosti |
| požadavky na rozvoj čtenářské gramotnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost |
| definovat pojmy percepce, školní zralost, školní připravenost, vyučovací metoda, analyticko-syntetická metoda, metodické postupy, školní předlohy písma v současné škole, čtenářská gramotnost |
| objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v kontextu elementárního čtení a psaní |
| objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní připravenosti a školní zralosti v kontextu elementárního čtení a psaní |
| vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele |
| vysvětlit význam percepcí, školní připravenosti a školní zralosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele |
| objasnit podstatu současných písemných předloh ve výuce na základní škole |
| objasnit podstatu současných písemných předloh ve výuce na základní škole |
| analyzovat a hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií |
| analyzovat a hodnotit učebnice a učební texty podle zadaných kritérií |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Doležalová, J. (ed.). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2001.
-
Fasnerová, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
-
Gavora, P., & Zápotočná, O. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
-
Havel, J., Jelénková, K., & Grycová, M. Už čteme a píšeme sami. Plzeň, 2012.
-
Havel, J., Jelénková, K., & Grycová, M. Začínáme číst a psát. Plzeň, 2012.
-
Petrová, Z. Význam rozvíjení gramotnosti dětí (nejen) v preprimárním vzdělávání. In A. Wiegerová (Ed.), Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, (49-57).. Zlín, 2015.
-
Vykoukalová, V., & Wildová, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje.
-
Zápotočná, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012.
|