Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Gago Jan, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí kurikula. - Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu. - Modelování kurikula. - Dimenze kurikula. - Filozofické otázky v kurikulu základní školy. - Analýza kurikula primárního vzdělávání v současné české škole. - Kurikulum v dokumentech - analýza. - Výzkum kurikula. - Žák a kurikulum, žákovo pojetí učiva. - Učitel a kurikulum. - Analýza pojmu kurikulum z mezinárodní perspektivy. Srovnání kurikulárních strategií v zemích EU. - Mezinárodní výzkumy PISA a TIMS. Proč mezinárodně srovnávat? - Historie a poslání Evropských škol. - Škola a absolvent základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vymezení pojmu kurikulum |
vymezení pojmu kurikulum |
roviny, formy a dimenze kurikula |
roviny, formy a dimenze kurikula |
proces kurikulární reformy v České republice |
proces kurikulární reformy v České republice |
základní kurikulární dokumenty |
základní kurikulární dokumenty |
mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj. |
mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj. |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady) |
vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady) |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes |
porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes |
vysvětlit proces transformace učiva |
vysvětlit proces transformace učiva |
analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření |
analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Rozbor portfolia studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
-
Kratochvílová, J., & Horká, H. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. Brno, 2007.
-
Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno, 2011.
-
Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Universitas Ostraviensis., 2013.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Maňák, J., & Janík, T. Problémy kurikula základní školy. Brno, 2006.
-
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008.
-
Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová A., Gavora, P. A project of professional development of pre-school and primary school teachers: A case of the Zlín region in the Czech Republic. Proceedings of INTED2016 Conference, 7th-9th March 2016, Valencia, 4405-4409..
-
Wiegerová, A. Svetlo a tma" reforiem v preprimárnom a primárnom vzdelávaní na Slovensku. In Nelešovská, A. Primární a preprimární pedagogika v teorii, praxi a výzkumu. Pavlice: Altyn, 13-23. 2010.
|