Předmět: Primární pedagogika s praxí 4

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 4
Kód předmětu USP/Z4PX4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Gago Jan, Mgr.
Obsah předmětu
- Pojetí kurikula. - Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu. - Modelování kurikula. - Dimenze kurikula. - Filozofické otázky v kurikulu základní školy. - Analýza kurikula primárního vzdělávání v současné české škole. - Kurikulum v dokumentech - analýza. - Výzkum kurikula. - Žák a kurikulum, žákovo pojetí učiva. - Učitel a kurikulum. - Analýza pojmu kurikulum z mezinárodní perspektivy. Srovnání kurikulárních strategií v zemích EU. - Mezinárodní výzkumy PISA a TIMS. Proč mezinárodně srovnávat? - Historie a poslání Evropských škol. - Škola a absolvent základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezení pojmu kurikulum
vymezení pojmu kurikulum
roviny, formy a dimenze kurikula
roviny, formy a dimenze kurikula
proces kurikulární reformy v České republice
proces kurikulární reformy v České republice
základní kurikulární dokumenty
základní kurikulární dokumenty
mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj.
mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj.
Odborné dovednosti
vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady)
vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady)
analyzovat základní kurikulární dokumenty
analyzovat základní kurikulární dokumenty
porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes
porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes
vysvětlit proces transformace učiva
vysvětlit proces transformace učiva
analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření
analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  • Kratochvílová, J., & Horká, H. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. Brno, 2007.
  • Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno, 2011.
  • Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Universitas Ostraviensis., 2013.
  • Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
  • Maňák, J., & Janík, T. Problémy kurikula základní školy. Brno, 2006.
  • Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008.
  • Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
  • Wiegerová A., Gavora, P. A project of professional development of pre-school and primary school teachers: A case of the Zlín region in the Czech Republic. Proceedings of INTED2016 Conference, 7th-9th March 2016, Valencia, 4405-4409..
  • Wiegerová, A. Svetlo a tma" reforiem v preprimárnom a primárnom vzdelávaní na Slovensku. In Nelešovská, A. Primární a preprimární pedagogika v teorii, praxi a výzkumu. Pavlice: Altyn, 13-23. 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr