|
Vyučující
|
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Gago Jan, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojetí kurikula. - Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu. - Modelování kurikula. - Dimenze kurikula. - Filozofické otázky v kurikulu základní školy. - Analýza kurikula primárního vzdělávání v současné české škole. - Kurikulum v dokumentech - analýza. - Výzkum kurikula. - Žák a kurikulum, žákovo pojetí učiva. - Učitel a kurikulum. - Analýza pojmu kurikulum z mezinárodní perspektivy. Srovnání kurikulárních strategií v zemích EU. - Mezinárodní výzkumy PISA a TIMS. Proč mezinárodně srovnávat? - Historie a poslání Evropských škol. - Škola a absolvent základní školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezení pojmu kurikulum |
| vymezení pojmu kurikulum |
| roviny, formy a dimenze kurikula |
| roviny, formy a dimenze kurikula |
| proces kurikulární reformy v České republice |
| proces kurikulární reformy v České republice |
| základní kurikulární dokumenty |
| základní kurikulární dokumenty |
| mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj. |
| mezinárodní šetření PISA, TIMSS aj. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady) |
| vysvětlit jednotlivé podoby kurikula (uvést konkrétní příklady) |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| analyzovat základní kurikulární dokumenty |
| porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes |
| porovnat základní kurikulární dokumenty v historii a dnes |
| vysvětlit proces transformace učiva |
| vysvětlit proces transformace učiva |
| analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření |
| analyzovat vybrané výsledky mezinárodních šetření |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
-
Kratochvílová, J., & Horká, H. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. Brno, 2007.
-
Kratochvílová, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno, 2011.
-
Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Universitas Ostraviensis., 2013.
-
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB, 2014.
-
Maňák, J., & Janík, T. Problémy kurikula základní školy. Brno, 2006.
-
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008.
-
Wiegerová, A. et al. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: FHS UTB, 2015.
-
Wiegerová A., Gavora, P. A project of professional development of pre-school and primary school teachers: A case of the Zlín region in the Czech Republic. Proceedings of INTED2016 Conference, 7th-9th March 2016, Valencia, 4405-4409..
-
Wiegerová, A. Svetlo a tma" reforiem v preprimárnom a primárnom vzdelávaní na Slovensku. In Nelešovská, A. Primární a preprimární pedagogika v teorii, praxi a výzkumu. Pavlice: Altyn, 13-23. 2010.
|