Předmět: Matematika v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Matematika v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/Z4MPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
- Číselné soustavy jako způsob reprezentace čísel. Poziční, nepoziční číselné soustavy, různé zápisy čísel. - Přirozená čísla a jejich postavení v číselných oborech. - Zápis přirozených čísel v desítkové soustavě a počítaní v desítkové soustavě. - Znaky dělitelnosti v desítkové soustavě. Vlastnosti a kritéria dělitelnosti. - Jiné číselné soustavy. Převádění zápisu přirozeného čísla z jedné číselné soustavy do druhé. Počítání v jiných číselných soustavách. - Zlomky a kladné racionální čísla. - Sčítaní a násobení kladných racionálních čísel. - Uspořádaní množiny kladných racionálních čísel. - Odčítaní a dělení kladných racionálních čísel. - Úvod do geometrie. Euklid a jeho přínos, požadavky na axiomatický systém. - Rozvoj geometrické představivosti. Rovinné útvary v primárním vzdělávání (bod, přímka, polopřímka, úsečka) definice, typy a konstrukce rovinných útvaru. - Rovinné útvary v primárním vzdělávání (čtverec, obdélník, čtyřúhelníky, kružnice, kruh) definice, typy a konstrukce rovinných útvaru. - Rozvoj prostorové představivosti, orientace v prostoru. Prostorové útvary (krychle, kvádr, jehlan, kužel, válec, koule) definice, typy a konstrukce jednoduchých prostorových útvaru. - Prostorové útvary, jejich pozorování, pojmenování, společné a odlišné vlastnosti, určení polohy objektů v prostoru používáním jednoduchých výrazů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základy číselných soustav a formu reprezentace čísel
vysvětlit základy číselných soustav a formu reprezentace čísel
definovat přirozená čísla
definovat přirozená čísla
definovat základní pojmy geometrie
definovat základní pojmy geometrie
definovat vlastnosti prostorové geometrie
definovat vlastnosti prostorové geometrie
Odborné dovednosti
převést čísla mezi číselnými soustavami
převést čísla mezi číselnými soustavami
popsat vlastnosti a kritéria dělitelnosti
popsat vlastnosti a kritéria dělitelnosti
zobrazovat prostorové útvary
zobrazovat prostorové útvary
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Boboňová, I. & Tirpáková, A. Inclusion of Interdisciplinary Approach in the Mathematics Education of Biology Trainee Teachers in Slovakia. Interdisciplinary Mathematics Education. 2019.
  • Divíšek, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 1989.
  • Ficová, L. Možnosť identifikovania úrovne schopností žiakov primárneho matematického vzdelávania prostredníctvom testových úloh. Praha, 2015.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK., 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK., 2010.
  • Kouřim, J. et al. Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1985.
  • Kuřina, F., & kol. Matematika a porozumění světu. Praha, 2009.
  • Kuřina, F., & Půlpán, Z. Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Akademia., 2006.
  • Kuřina, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Albra., 1996.
  • Molnár, J., Perný, J., & Stopenová, A. Prostorová pr?edstavivost a prostr?edky k jejímu rozvoji. Praha, 2006.
  • Partová, K. Prirodzené čísla. Bratislava: ASCO Art&Science., 2002.
  • Žilková, K., & Židek, O. Manipulačná geometria. Bratislava, 2013.
  • Žilková, K. Geometria. Trnava: PF Trnavská univerzita, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr