|
Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Interdisciplinární charakter dramatické výchovy. - Principy a cíle dramatické výchovy. - Učitel dramatické výchovy. - Dramatická výchova a její možnosti v rozvoji osobnosti. - Hra a hraní v dramatické výchově. - Drama, dramatická hra v dramatické výchově. - Žák, cíl, učivo a prostředky, pedagogická interakce v dramatické výchově. - Vztah dramatické výchovy a divadla. - Metody dramatické výchovy. - Interpretace literárních textů pomocí dramatických metod a technik. - Způsoby využití dramatické výchovy ve výchovně-vzdělávacím procesu. - Tvorba projektů dramatické výchovy a jejich realizace v praxi základní školy. - Praktická cvičení s využitím vybraných metod a technik dramatické výchovy. - Hodnocení a sebehodnocení, reflexe v dramatické výchově.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| objasnit principy a cíle dramatické výchovy |
| objasnit principy a cíle dramatické výchovy |
| popsat využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy |
| popsat využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy |
| vymezit vybrané metody dramatické výchovy |
| vymezit vybrané metody dramatické výchovy |
| objasnit význam reflexe v dramatické výchově |
| objasnit význam reflexe v dramatické výchově |
| diskutovat rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou |
| diskutovat rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu |
| definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu |
| zapojit se do her a dramatických cvičení |
| zapojit se do her a dramatických cvičení |
| reagovat na druhé ve skupinové činnosti |
| reagovat na druhé ve skupinové činnosti |
| vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy |
| vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy |
| reflektovat proces při dramatických činnostech |
| reflektovat proces při dramatických činnostech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Sebereflexe |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Sebereflexe |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012.
-
Clark, J. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. Brno, 2008.
-
Machková, E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Portál, 2013.
-
Machková, E. Škola dramatickou hrou - dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita. 2019.
-
Marušák, R. Literatura v akci. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
-
Valenta, J. Performativní pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. NIPOS, 2014.
|