Předmět: Dramatická výchova pro učitele v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Dramatická výchova pro učitele v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/Z4DVU
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Interdisciplinární charakter dramatické výchovy. - Principy a cíle dramatické výchovy. - Učitel dramatické výchovy. - Dramatická výchova a její možnosti v rozvoji osobnosti. - Hra a hraní v dramatické výchově. - Drama, dramatická hra v dramatické výchově. - Žák, cíl, učivo a prostředky, pedagogická interakce v dramatické výchově. - Vztah dramatické výchovy a divadla. - Metody dramatické výchovy. - Interpretace literárních textů pomocí dramatických metod a technik. - Způsoby využití dramatické výchovy ve výchovně-vzdělávacím procesu. - Tvorba projektů dramatické výchovy a jejich realizace v praxi základní školy. - Praktická cvičení s využitím vybraných metod a technik dramatické výchovy. - Hodnocení a sebehodnocení, reflexe v dramatické výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
principy a cíle dramatické výchovy
principy a cíle dramatické výchovy
využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy
využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy
vybrané metody dramatické výchovy
vybrané metody dramatické výchovy
význam reflexe v dramatické výchově
význam reflexe v dramatické výchově
rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou
rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou
Odborné dovednosti
definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu
definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu
zapojit se do her a dramatických cvičení
zapojit se do her a dramatických cvičení
reagovat na druhé ve skupinové činnosti
reagovat na druhé ve skupinové činnosti
vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy
vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy
reflektovat proces při dramatických činnostech
reflektovat proces při dramatických činnostech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Sebereflexe
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012.
  • Clark, J. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. Brno, 2008.
  • Machková, E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Portál, 2013.
  • Machková, E. Škola dramatickou hrou - dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita. 2019.
  • Marušák, R. Literatura v akci. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
  • Valenta, J. Performativní pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. NIPOS, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr