Předmět: Dramatická výchova pro učitele v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Dramatická výchova pro učitele v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/Z4DVU
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Interdisciplinární charakter dramatické výchovy. - Principy a cíle dramatické výchovy. - Učitel dramatické výchovy. - Dramatická výchova a její možnosti v rozvoji osobnosti. - Hra a hraní v dramatické výchově. - Drama, dramatická hra v dramatické výchově. - Žák, cíl, učivo a prostředky, pedagogická interakce v dramatické výchově. - Vztah dramatické výchovy a divadla. - Metody dramatické výchovy. - Interpretace literárních textů pomocí dramatických metod a technik. - Způsoby využití dramatické výchovy ve výchovně-vzdělávacím procesu. - Tvorba projektů dramatické výchovy a jejich realizace v praxi základní školy. - Praktická cvičení s využitím vybraných metod a technik dramatické výchovy. - Hodnocení a sebehodnocení, reflexe v dramatické výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
objasnit principy a cíle dramatické výchovy
objasnit principy a cíle dramatické výchovy
popsat využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy
popsat využití dramatické výchovy na 1. stupni základní školy
vymezit vybrané metody dramatické výchovy
vymezit vybrané metody dramatické výchovy
objasnit význam reflexe v dramatické výchově
objasnit význam reflexe v dramatické výchově
diskutovat rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou
diskutovat rozdíly mezi divadelním uměním a dramatickou výchovou
Odborné dovednosti
definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu
definovat význam dramatické výchovy ve vzdělávacím procesu
zapojit se do her a dramatických cvičení
zapojit se do her a dramatických cvičení
reagovat na druhé ve skupinové činnosti
reagovat na druhé ve skupinové činnosti
vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy
vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu s využitím metod a technik dramatické výchovy
reflektovat proces při dramatických činnostech
reflektovat proces při dramatických činnostech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Sebereflexe
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Cisovská, H. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012.
  • Clark, J. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. Brno, 2008.
  • Machková, E. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Portál, 2013.
  • Machková, E. Škola dramatickou hrou - dramatická výchova v primární škole. Ostrava: Ostravská univerzita. 2019.
  • Marušák, R. Literatura v akci. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
  • Valenta, J. Performativní pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, 2023.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. NIPOS, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr