|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Koutná Yvona, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí - cíle a obsahové dimenze, srovnání a reflexe. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu - Transdisciplinarita jako princip obsahového ztvárnění přírodovědných a společenskovědních předmětů na prvním stupni základní školy. - Koncepce prvouky pro 1., 2., 3. ročník ZŠ. - Koncepce přírodovědy pro 4., 5. ročník ZŠ. - Koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání na 1. stupni ZŠ. - Jak využívat badatelské možnosti vyučování? - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Jak zjistit představy a zkušenosti žáků o přírodě? Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných témat. - Možnosti začleňování laboratorních cvičení do přírodovědného vzdělávání. - Specifické didaktické strategie v přírodovědném vzdělávání v duchu BOV. - Projekty podporující přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Praktické procvičování, Sebereflexe
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
| charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
| vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
| navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
| navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
| navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
| spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
| spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
|