Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
-
Koutná Yvona, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí - cíle a obsahové dimenze, srovnání a reflexe. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu - Transdisciplinarita jako princip obsahového ztvárnění přírodovědných a společenskovědních předmětů na prvním stupni základní školy. - Koncepce prvouky pro 1., 2., 3. ročník ZŠ. - Koncepce přírodovědy pro 4., 5. ročník ZŠ. - Koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání na 1. stupni ZŠ. - Jak využívat badatelské možnosti vyučování? - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Jak zjistit představy a zkušenosti žáků o přírodě? Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných témat. - Možnosti začleňování laboratorních cvičení do přírodovědného vzdělávání. - Specifické didaktické strategie v přírodovědném vzdělávání v duchu BOV. - Projekty podporující přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Praktické procvičování, Sebereflexe
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy |
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy |
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další) |
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
-
Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
-
Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.
|