Předmět: Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 1
Kód předmětu USP/Z4DP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Koutná Yvona, Mgr.
Obsah předmětu
- Přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí - cíle a obsahové dimenze, srovnání a reflexe. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu - Transdisciplinarita jako princip obsahového ztvárnění přírodovědných a společenskovědních předmětů na prvním stupni základní školy. - Koncepce prvouky pro 1., 2., 3. ročník ZŠ. - Koncepce přírodovědy pro 4., 5. ročník ZŠ. - Koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání na 1. stupni ZŠ. - Jak využívat badatelské možnosti vyučování? - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Jak zjistit představy a zkušenosti žáků o přírodě? Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Netradiční metodické ztvárnění přírodovědných témat. - Možnosti začleňování laboratorních cvičení do přírodovědného vzdělávání. - Specifické didaktické strategie v přírodovědném vzdělávání v duchu BOV. - Projekty podporující přírodovědné vzdělávání v ČR a v zahraničí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Praktické procvičování, Sebereflexe
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat Koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
charakterizovat koncepci předmětů prvouka a přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
definovat jednotlivé didaktické strategie specifické pro přírodovědné vzdělávání
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy
analyzovat proces poznávání a vzdělávání na 1. stupni základní školy
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ
vysvětlit princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ
Odborné dovednosti
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV
navrhnout vyučovací hodinu prvouky nebo přírodovědy v duchu BOV
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ
analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním na 1. stupni ZŠ
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
provést analýzu vybraných učebnic prvouky a přírodovědy
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další)
navrhnout vhodné pedagogické strategie pro realizaci přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ (např. vytvořit komiks, navrhnout pozorovací arch a další)
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině
spolupracovat na dílčích úkolech ve skupině
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • Učebnice prvouky a přírodovědy pro první stupeň základní školy.
  • Slavík, J. a kol. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU., 2017.
  • Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
  • Wiegerová, A., Majerčíková, J., & Česlová, G. Prírodoveda pre 3. a 4. ročník ZŠ (metodické pokyny k témam o prírode a človeku). Bratislava: SPN, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr